Dienstverlening in een digitaal tijdperk
- D66 vindt het belangrijk dat de gemeente een goede dienstverlening biedt aan haar inwoners, ondernemers en organisaties. Eén van de uitgangspunten van D66 is dat er vertrouwen is op de eigen kracht van mensen. Met andere woorden geen betuttelende overheid die bepaalt wat goed is voor iedereen en met standaardoplossingen komt die niet passen en/of inefficiënt zijn. Vanwege efficiëntie, snelheid, maar ook betrouwbaarheid kiezen gemeenten steeds vaker voor een digitale dienstverlening Bijvoorbeeld voor het aanvragen van een paspoort, de verlenging van het rijbewijs, etc. Deze digitale dienstverlening is helemaal van deze tijd en we zouden natuurlijk niet anders meer willen, echter de gemeente moet ook oog houden voor de mensen die minder digitaal vaardig zijn. De gemeente moet ervoor zorgen dat digitale middelen die zij aanbiedt zo eenvoudig mogelijk zijn en hulp bieden voor diegene die om hulp vragen. De gemeentelijke diensten moeten ook toegankelijk zijn voor inwoners die geen digitale hulpmiddelen gebruiken. Ook is de gemeente altijd bereikbaar voor een goed gesprek omdat het oplossen van problemen nog altijd mensenwerk blijft.
- Een goede (digitale) dienstverlening vanuit onze gemeente betekent ook oog hebben voor aspecten als privacy en veiligheid, zeker wanneer dienstverlening steeds meer digitaal gaat en systemen aan elkaar worden gekoppeld. Dat dit belangrijk is blijkt wel uit de vele berichten in de media over gehackte systemen en diefstal en misbruik van gegevens uit digitale systemen. D66 vindt het uiteraard belangrijk dat de gemeente zorgvuldig omgaat met de gegevens van inwoners, ondernemers en organisaties.
- D66 stelt als voorwaarde dat de digitale dienstverlening van de gemeente op orde is en wanneer de gemeente haar digitale dienstverlening wil verbeteren, en zo mogelijk verder uitbreiden, dat dit ook voldoet aan alle (nieuwe) eisen die gelden voor de digitale overheid (regelgeving vanuit de rijksoverheid). Ook vindt D66 het belangrijk dat de gemeente actief vraagt naar feedback van inwoners, ondernemers en organisaties die met haar samenwerken en communiceren om haar systemen te verbeteren.