In Memoriam – Elida Tuinstra

Op 28 oktober 2021 is onze nestor Elida Tuinstra overleden. Dankbaar zijn we voor haar bijdrage aan onze partij en onze afdeling. Elida was een D66-er van het eerste uur. Ze werd in 1967 lid van de partij en was in datzelfde jaar betrokken bij de oprichting van de afdeling in Oegstgeest.

Elida Tuinstra - Beeld: D66 Oegstgeest

Carrière

Elida Tuinstra begon haar politieke carrière in 1970 als Statenlid voor de Provincie Zuid-Holland. Tot 1973 vervulde ze deze functie en was ze fractievoorzitter. Van 1977 tot 1986 was ze lid van de Tweede Kamer waar ze zich vooral bezighield met justitie, volksgezondheid en vrouwenemancipatie. Bekend werd ze door haar strijd voor liberalisering van de abortus- en euthanasiewetgeving. Vijf jaar later maakte ze de overstap naar de Eerste Kamer waar ze van 1991 tot 1999 lid van was. Voor haar maatschappelijke en politieke activiteiten werd ze geridderd in de Orde van de Nederlandse leeuw. In 2016 kreeg ze de Jan Glastra van Loon penning uitgereikt; de penning die sinds 2004 binnen D66 wordt uitgereikt aan vrijwilligers die zich op landelijk en/of Europees niveau bijzonder en langdurig hebben ingezet voor de partij. De penning is slechts 14 keer uitgereikt.

Oegstgeest

Haar standplaats was Oegstgeest: de gemeente waar ze decennia met veel plezier woonde en waar ze aan de basis stond van het eerste Centraal Wonen project dat in 1987 werd gebouwd. Huidige afdelingsvoorzitter Carina Bos: “Ze vertelde altijd vol passie over het woonproject waar zij uiteindelijk ook zelf ging wonen en bleef wonen tot het laatst. De combinatie van huur- en koopwoningen, het ontwerp in de vorm van een hofje met een gemeenschappelijke tuin en schuur en de gezamenlijke activiteiten waren haar trots. Ze snapte dan ook niet waarom er niet meer van dergelijke woonprojecten tot stand zijn gekomen in Oegstgeest.”

Elida Tuinstra was ‘gewoon’ lid van de D66 afdeling in Oegstgeest. Ze stond steevast als lijstduwer op de kandidatenlijst voor de Gemeenteraadsverkiezingen. De laatste keer was in 2018 toen ze ook nog actief campagne voerde door huis-aan-huis te flyeren en meewerkte aan een video waarin ze vertelde waarin D66 zich onderscheidt van de andere politieke partijen. Deze video werd op Internationale Vrouwendag online gezet. Ze volgde de lokale politiek op de voet en stak haar mening niet onder stoelen of banken. Oud-raadslid en oud-voorzitter Annelies Koningsveld beaamt dat: “Elida was een hele hartelijke vrouw die regelmatig mailde naar de raadsleden. Om een compliment te geven en als het nodig was om kritische vragen te stellen of te laten weten dat ze het ergens niet mee eens was. Dat was al in mijn gemeenteraadstijd (1998-2001) maar dat deed ze eigenlijk tot het laatst. Wat indertijd grote indruk op mij maakte was dat ze kerkelijk actief was in combinatie met de initiatiefwet euthanasie die ze indiende.”

Andere activiteiten

Elida Tuinstra was ook al sinds jaar en dag lid van Provilege, een lokale afdeling van Probus. Huidig voorzitter Harry Vissers, tevens oud-raadslid voor D66, kende haar goed. “Elida was een actieve vrouw, in de politiek en in het overige maatschappelijke leven. Trots was zij op haar eigen generatie, die er toch voor had gezorgd, dat jonge vrouwen van tegenwoordig zich zo open en vrijmoedig kunnen uitspreken. Toen de corona-epidemie veel activiteiten lamlegde en Provilege zijn bijeenkomsten via ZOOM realiseerde, was zij erbij en hielpen anderen haar met de benodigde techniek.”

Haar laatste publieke optreden was de thema-avond Laat je stem horen! die D66 en Progressief Oegstgeest in maart 2020 gezamenlijk organiseerden. Ze was toen al ernstig ziek maar wilde er graag bij zijn omdat het centrale thema diversiteit en politiek haar zo nauw aan het hart lag.

We gaan haar missen en wensen haar kinderen, kleinkind en familie heel veel sterkte toe.

Bestuur en fractie D66 Oegstgeest