Isoleren wordt prioriteit nummer 1

Alle energie die we besparen hoeven we niet duurzaam op te wekken. Nog altijd is de isolatie in veel Nijmeegse huizen ondermaats. Dat kost kostbare energie en zorgt voor een hoge energierekening. Daarom maken we isoleren komende jaren prioriteit nummer 1 op het gebied van duurzaamheid.

Veel meer isoleren

Voor onze stad is de verduurzamingsuitdaging enorm. We hebben veel energie nodig en maar beperkte ruimte. Alle energie die we besparen hoeven we niet duurzaam op te wekken. Helaas lopen we hierin nog ver achter. Veel van de Nijmeegse huizen zijn slecht geïsoleerd. Dat bekent dat we én onnodig veel kostbare energie verspillen én dat jouw energierekening elke maand onnodig hoog is. Hier valt nog een wereld te winnen. Daarom is isoleren de komende jaren onze prioriteit nummer 1 wat betreft verduurzaming voor Nijmegen.

5 plannen om Nijmegen te isoleren

Tienduizenden huizen, bedrijven en gebouwen isoleren is niet van de ene op de andere dag geregeld. Het kost geld, aandacht en kennis. Daarom trekken wij de komende jaren alles uit de kast. 5 plannen om Nijmegen razendsnel te isoleren:

• De komende 4 jaar krijgen 20.000 huizen een verduurzamingsadvies op maat. Oftewel: we gaan letterlijk van deur tot deur om mensen een advies op maat te geven over hoe hun huis verduurzaamt kan worden. Belangrijk, want voor veel mensen is dit een grote onderneming.
  • We breiden leningen en subsidies voor isoleren uit. Het moet makkelijker worden om geld van de gemeente te krijgen om je huis te verduurzamen. Dit is voor velen immers een grote uitgave. En we hebben allen belang bij zoveel mogelijk goed geïsoleerde woningen.
  • Nieuwbouw levert energie op. We zorgen dat Nijmeegse nieuwbouw zo goed geïsoleerd is dat ze minimaal energieneutraal zijn en bij voorkeur energie opleveren. We hebben immers alle beetje nodig om onze stad energieneutraal te maken.
  • De corporatiewoningen in Nijmegen voldoen in 2030 allemaal aan de bijna energieneutraal norm. Dat gaan we afdwingen. Juist de de corporatiewoningen loopt de isolatie namelijk ver achter.
  • Ook bedrijven rijken we de hand. Geld is bij grote bedrijven vaak niet het probleem; verduurzamen levert immers geld op! Voor veel ondernemers is het echter een grote onderneming. Daarom komen we te hulp. We voorzien bedrijven van gratis maatwerkadvies om de stap naar verduurzaming makkelijker te maken. Daarbij richten we ons in eerste instantie op de grootste vervuilers.