VVD en D66 Nieuwkoop stellen schriftelijke vragen over tabaksspeciaalszaken en de Rookvrije Generatie

De VVD en D66 Nieuwkoop hebben schriftelijke vragen gesteld aan het college over tabaksspeciaalszaken en de Rookvrije Generatie. In de schriftelijke vragen proberen de fracties (o.a.) duidelijkheid te krijgen over het standpunt van het college met betrekking tot de mogelijke vestiging van nieuwe tabaksspeciaalszaken in onze gemeente.

De Rookvrije Generatie

De gemeente staat achter de doelen van de Rookvrije Generatie. Het doel van de Rookvrije Generatie is (o.a.) dat ieder kind dat nu wordt geboren, de kans moet krijgen om volledig rookvrij op te groeien. Lokaal wordt er van alles gedaan om dit doel meer binnen handbereik te krijgen. Zo worden speeltuinen en sportverenigingen rookvrij, en is het college (dankzij een motie van D66) ook druk bezig met het rookvrij maken van de omgevingen rondom deze speeltuinen sportverenigingen.

Nieuw beleid: tabaksspeciaalszaken

Nieuw landelijk beleid zorgt ervoor dat verkoop van sigaretten vanaf juli 2024 alleen nog maar mag gebeuren in tabaksspeciaalszaken. Dit zijn losse winkels waar tabakshoudende producten verkocht mogen worden. In de nabije toekomst kunnen sigaretten dus niet meer bij tankstations en supermarkten worden gehaald. Met dit beleid probeert de landelijke regering tabak zoveel mogelijk uit het straatbeeld te doen verdwijnen en de drempel om te gaan roken te verhogen.

De Schriftelijke vragen

Er wordt momenteel landelijk toegewerkt naar een Rookvrije Generatie. Dit is vastgelegd in het Nationaal Preventieakkoord. Het doel van de Rookvrije Generatie is dat steeds minder mensen gaan roken en er in 2040 een rookvrije generatie is. Om dit te bereiken worden (o.a.) sigaretten duurder, zijn vapes met smaakjes verboden en mogen vanaf juli 2024 alleen nog sigaretten verkocht worden in tabaksspeciaalszaken. Uit de Preventieagenda gemeente Nieuwkoop blijkt, dat uw college de landelijke doelstellingen verbonden aan een toekomstige rookvrije generatie steunt. Naar aanleiding van het aanstaande verkoopverbod van tabakswaren en aanverwante producten hebben de fractie van de VVD en D66 Nieuwkoop de volgende vragen:

1) Welke kansen ziet uw college tussen actieve gemeentelijke inzet op minder tabaksverkoop op basis van het komende verkoopverbod en de uitvoering van de preventieagenda?

2) Vanaf juli 2024 mogen tabaksproducten en aanverwante producten alleen in tabaksspeciaalzaken worden verkocht. Is bij uw college bekend of er inmiddels in onze gemeente initiatieven zijn voor het openen van een of meer tabaksspeciaalzaken?

3) Klopt het dat gemeenten momenteel nog geen mogelijkheden hebben om de vestiging van tabaksspeciaalszaken te blokkeren of de locatie waar wel/geen tabaksspeciaalzaak mag komen te bepalen?

4) Klopt het dat in landelijk verband wordt toegewerkt naar mogelijkheden voor gemeenten om de vestiging van tabaksspeciaalzaken te blokkeren of te sturen op de locatie? Zo ja, over welke informatie beschikt u?

5) Is het college bekend met het beleid van de gemeente Utrecht, waar is geprobeerd om nieuwe vestiging van tabaksspeciaalszaken tegen te houden en Den Haag, waar vooruitlopend op het landelijke regelgeving een voorbereidingsbesluit wordt genomen (n.a.v. een motie) door de raad? Hoe kijkt uw college aan tegen deze initiatieven?

6) In hoeverre ziet uw college mogelijkheden om, vooruitlopend op dit mogeliijk landelijke besluit, te verkennen welke randvoorwaarden, bijvoorbeeld met betrekking tot de locatie, gesteld kunnen worden aan de vestiging van tabaksspeciaalzaken?

7) In hoeverre ziet uw college mogelijkheden om, vooruitlopend op mogelijk landelijke regelgeving, met initiatiefnemers die een tabaksspeciaalzaak willen openen het gesprek aan te gaan over beoogde locaties, die minder geschikt zijn (bijvoorbeeld locaties in nabijheid van sport-en onderwijslocaties en dorpskernen)?

Alvast hartelijk dank voor de beantwoording.

Ingediend door:
S. van der Drift, VVD Nieuwkoop
J. van der Pijl, D66 Nieuwkoop

• De beantwoording van de vragen zal naar verwachting zo’n maand duren.