Tekst D66 algemene beschouwingen 2023

Hieronder volgt de sprekerstekst van fractievoorzitter Jop van der Pijl tijdens de algemene beschouwingen van 9 november 2023. Tijdens deze raadsvergadering wordt de begroting besproken.

Inleiding

Kijk verder dan morgen, een leus die D66 Nieuwkoop een krappe 2 jaar geleden gebruikte als slogan voor de verkiezingen. Het is ook een leus waar wij ons als D66’ers goed in kunnen vinden. Het komt neer op niet wachten met uitdagingen aanpakken, geen uitdagingen voor ons uitschuiven, maar nu aan de slag. Aan de slag voor een groene toekomst, betaalbare woningen en gelijke kansen.

Het gaat erom hoe wij onze gemeente willen doorgeven aan de volgende generatie. En het is ook die gedachte die ik meeneem hier de raadszaal in – wat wil ik achterlaten wanneer ik ooit deze gemeenteraad verlaat? Wat wil ik bereikt hebben? Wil ik van dag tot dag voorstellen van het college lezen, kritisch bevragen en vaststellen. Of wil ik zelf het verschil maken.

Ik hoop dat wij hier allemaal met dezelfde reden zitten. Kiezers hebben behoefte aan politici met visie, met doelen. Niet alleen leuzen roepen, zoals kijk verder dan morgen, maar laten zien dat die leus iets betekent. Dat er concrete acties uit volgen.

Groene omgeving

Aan het begin van mijn tekst gaf ik al de drieslag: groene toekomst, betaalbare woningen en gelijke kansen. Laat ik met de groene toekomst beginnen.

Vorig jaar diende D66, samen met Natuurlijk Nieuwkoop en Samen Beter Nieuwkoop, tijdens de algemene beschouwingen een voorstel in. Een voorstel dat ervoor moet zorgen dat de energierekening voor iedereen betaalbaar blijft; door geld vrij te maken voor subsidie voor verduurzaming van woningen. Wij kijken als fractie erg positief terug op de samenwerking met de andere partijen en kunnen niet wachten tot de eerste resultaten van ons voorstel te merken zijn in de dorpen. Met name bij die mensen die dit geld het hardst nodig hebben.

Maar voorzitter, een groene toekomst gaat over meer dan onze woningen. Het gaat ook met name over onze buitenruimte. Tijdens de vorige raadsvergadering over de begroting hebben wij als fractie al even stilgestaan bij het bomenbeleid. Vorige week dinsdag hebben wij hier met de raad ook een goede sessie over gehad, waarvoor dank aan de verantwoordelijke ambtenaren. De insteek voor D66 is duidelijk; we moeten onze gemeente verder vergroenen en bomen spelen hier een belangrijke rol bij.

Bomen geven zuurstof, halen CO2 uit de lucht, zorgen voor woonplaatsen voor dieren, brengen verkoeling, vangen fijnstof af, hebben een positief effect op de mentale gezondheid, bestrijden uitdroging, dempen geluid en vangen water op. Bomen geven ons letterlijk en figuurlijk een groene toekomst.

We moeten wat D66 betreft onze gemeente verder vergroenen en meer bomen planten. Het gaat, net zoals de insteek van het college, om meer dan 1 boom kappen = 2 bomen planten. Het gaat om onze buitenruimte als geheel en om de vraag; hoe willen wij onze gemeente achterlaten, wanneer wij als raadsleden deze gemeenteraad verlaten.

Onze oproep aan het college is daarom ook – ga voor groen. Groen moet je doen. Kijk met de provincie naar kansen om ook in het buitengebied bomen te planten langs provinciale wegen, spreek met dorpsraden over het vergroenen binnen de dorpen, kijk of je inwoners op een of andere manier kan aansporen in hun eigen tuinen bomen bij te planten en spreek met agrariërs in hoeverre het mogelijk is om perkjes en bomen toe te voegen aan hun weilanden. We kijken als D66 uit naar de verdere invulling van het bomenbeleid.

Goed wonen

Voorzitter, nu we het toch al een tijdje over ons buitengebied hebben, heb ik het graag over de woningbouw

We hebben als gemeente een concreet doel. Het bouwen van een krappe 2000 woningen voor 2030. Het is ambitieus, maar broodnodig. Daarom hebben wij met elkaar het team ambtenaren op dit gebied bijvoorbeeld vergroot.

Ik ben momenteel 23 jaar. Studeer en werk in Den Haag, maar woon nog fijn thuis bij mijn ouders. Dit jaar hoop ik te gaan afstuderen en daarna een leuke baan te gaan vinden terwijl ik mijn master ga doen. Over een paar jaar hoop ik ook een woning te gaan vinden en het liefst vind ik er eentje in de gemeente Nieuwkoop. Het zal niet eenvoudig worden. Naast het feit dat er maar een beperkt aantal woningen in onze gemeente worden gebouwd en er enorm veel vraag is, zijn de woningen die worden opgeleverd vaak nauwelijks betaalbaar.

Wanneer ik mijn situatie over een paar jaar voorspel, dan heb ik een uitdagende baan en met mijn vriend bij defensie, samen een prima inkomen. Maar wanneer ik nu kijk wat wij daarvoor aan hypotheek kunnen afsluiten, dan komt eigenlijk geen woning in de buurt van betaalbaar. En dan ben ik samen met iemand, voor mensen die single zijn is het nog veel lastiger.

We moeten bouwen, ons doel halen. Want naast mij zijn er zoveel jongeren die in dezelfde lastige situatie zitten. Het is daarom ook dat wij twee weken geleden stilstonden bij de vraag of het college het doel zou halen. Toen gaf de wethouder nog aan moed te hebben en optimistisch naar het aantal woningen over de komende jaren te kijken.

Maar voorzitter, na de raadsvergadering volgde een brief en in die brief zien wij bij D66 op dit gebied geen ruimte voor positivisme, maar voor realisme. Het maken van plan tot uitvoering duurt al snel 7 jaar. Het is nu nog maar een paar maanden 2023, alle plannen die daarna door de raad komen redden 2030 waarschijnlijk niet.

D66 wil de wethouder daarom vragen; wat vertellen wij als gemeente aan de mensen die nu in de knel zitten en geen woning kunnen vinden? Wat leggen wij het hen uit, wanneer wij niet tot de realisatie van die broodnodige woningen kunnen komen? Maar ook, wat gaan wij veranderen om te zorgen dat we nu, snel, alle zeilen bijzetten om ons doel weer meer in zicht te krijgen? Plus, wat gaan we daarna doen? Want er staan nu nog 300 woningen niet op de planlijst voor 2030, maar in de tien jaar erna willen we nog 400 woningen bouwen. Met wie gaan we dit fixen?

Omdat wij het ook belangrijk vinden dat de raad een vinger aan de pols kan houden. Hebben wij de motie van SBN over de monitoring van de woningbouw mee ingediend.

Bij woningbouw hoort ook opnieuw visie. We hebben in onze gemeente een omgevingsvisie vastgesteld. En daarin stellen wij met elkaar vast dat we onze groene omgeving belangrijk vinden. D66 vindt dat wij met elkaar voorzichtig moeten zijn in de nog te maken plannen in hoeverre we meer van onze omgeving willen bebouwen. Ik zeg niet dat D66 niets meer in de breedte wil bouwen, maar wél dat wij met elkaar ook de hoogte niet moeten schuwen. Er is heel veel behoefte aan woonruimte, maar beperkte ruimte. Er is veel behoefte aan appartementen en studio’s, laten we daar dan ook de nadruk op gaan leggen met elkaar. Zowel voor ouderen die hun grotere woningen nu willen verlaten, als voor jongeren die geen behoefte hebben aan een woning met een tuin.

Slot

Voorzitter, dan rest mij nog 1 ding.

Keuzes die wij nu maken,
Bepalen hoe onze jongeren straks wonen, werken en leven.
Laten we met elkaar blijven kiezen voor een groene toekomst, met betaalbare woningen en gelijke kansen voor onze kinderen.
Onze keuzes, hun toekomst.

Dankuwel voorzitter.