Startnotitie nieuw bouwplan Noorden vastgesteld

(Afbeelding betreft schets) De gemeenteraad van Nieuwkoop heeft op donderdag 22 juni de startnotitie voor het nieuwe bouwplan Land van Koppen fase 3 in Noorden vastgesteld. Met het vaststellen van de startnotitie gaat de ontwikkeling van de nieuwe wijk een nieuwe fase in. In het plan worden 66 tot maximaal 84 woningen gerealiseerd.

Wensen van de buurt

Tijdens eerdere participatiebijeenkomsten is al opgehaald wat wensen zijn van omwonenden voor de nieuwe woningbouwplannen. Wat de D66 fractie tijdens deze participatie is opgevallen is dat er veel behoefte is aan meer hoogbouw en kleine(re) appartementen en studio’s.

In onze gemeente is een bovengemiddeld hoog aantal rijwoningen en vrijstaande woningen, terwijl er maar een beperkte hoeveelheid appartementen en studio’s zijn. De D66 fractie is blij met deze wens van omwonenden. Normaliter wordt er in onze gemeente erg terughoudend gedaan over hoogbouw, maar dit biedt kansen.

Ten slotte zagen inwoners, evenals de D66 fractie, kansen om bij deze woningbouwplannen het dorpsplein te betrekken. In de meningsvormende raadsvergadering heeft de D66 fractie aan andere fracties gevraagd of zij de mogelijkheid ook willen aangrijpen om bij deze woningbouwplannen een verbetering van het dorpsplein met horeca, inwoners en verenigingen te realiseren. Helaas bleek hiervoor geen draagvlak in de gemeenteraad van Nieuwkoop.

Afbeelding betreft schets - Beeld: 2023-048 Stedenbouwkundige visie en verkenning Land van Koppen fase 3

Nieuwe ontsluiting

In de verdere uitwerking van de woonwijk wordt ook gekeken naar een mogelijke nieuwe ontsluiting van het dorp. Deze ontsluiting moet ervoor zorgen dat alle nieuwe bewoners niet door de bestaande woonwijken hoeven te rijden om bij hun woning te komen. Een dergelijk onderzoek schijnt eerder al te zijn uitgevoerd, nu moet er worden gekeken welke mogelijkheden er vandaag de dag zijn voor de ontsluiting.