Schrap extra landingsbaan Schiphol

Dankzij de luchtvaart kunnen we internationaal zakendoen en overal ter wereld werken, studeren en op vakantie gaan. Tegelijkertijd zorgen de honderdduizenden vluchten op Schiphol voor veel uitstoot van CO2, stikstof en fijnstof. Dat is slecht voor het klimaat en de natuur. Bovendien is er veel geluidsoverlast voor omwonenden. Ook is Schiphol niet in het bezit van een natuurvergunning, met alle problemen van dien.

D66 wil duidelijkheid voor de mensen die wonen in de omliggende gemeenten. Ook moet er ruimte komen om in de toekomst meer huizen te bouwen in de Randstad. Daarom wil D66 dat het plan voor een extra landingsbaan, de zogenaamde parallelle Kaagbaan, wordt geschrapt.

Groei Schiphol niet realistisch

D66 Kamerlid Raoul Boucke: “Het is fantastisch dat je vanuit Nederland naar zowat elke plek in de wereld kan vliegen. Maar de tijd dat het vanzelfsprekend was dat Schiphol altijd maar bleef groeien, is voorbij. Want als je realistisch bent, kun je je afvragen of groei van Schiphol überhaupt mogelijk is. De problemen met onze natuur, het klimaat en de geluidsoverlast zijn te groot. Dus een extra landingsbaan is niet aan de orde. Door het schrappen van de extra landingsbaan geven we bovendien ruimte om in de toekomst meer huizen te bouwen in de Randstad.”

Schrap plan zesde landingsbaan

Schiphol heeft nu vijf start- en landingsbanen. Daarmee worden maximaal 500.000 vluchten per jaar uitgevoerd. Er is al ruimte gereserveerd om een zogenaamde “parallelle Kaagbaan” aan te leggen. Deze zesde baan zou naast de bestaande Kaagbaan moeten komen. Die ruimtereservering is onderdeel van de groeiplannen voor Schiphol. Naast de extra schade voor het klimaat en de natuur door de aanleg en de extra vluchten, zou deze extra landingsbaan zorgen voor nog meer overlast. Bijvoorbeeld in Oegstgeest, Lisse, Sassenheim en Nieuw-Vennep.