Reactie op Regiovisie Huiselijk geweld en kindermishandeling

Samen met de fractie van de VVD heeft D66 Nieuwkoop een zienswijze voorgesteld om in te dienen bij de Regiovisie Huiselijk geweld en kindermishandeling. Volgens onze fractie miste er belangrijke zaken in de regiovisie.

Het voorstel is door de gehele gemeenteraad aangenomen.

Ontbreken van goede
reflectie

Zo gaven fractieassistenten Marit Kragtwijk en Andre Matera aan een goede reflectie van het beleid van afgelopen jaren te missen. Zij stelde daarom technische vragen over de hoeveelheid meldingen van huiselijk geweld. Uit de beantwoording van deze vragen bleek dat er ondanks het beleid helaas geen sprake was van een afname van het aantal meldingen. Volgens de D66 fractie betekent dit dat we kritisch moeten kijken naar het gevoerde beleid en of het bereikt wat wij willen: minder huiselijk geweld.

Duidelijkere doelstellingen

Daarom pleitte de D66 fractie voor duidelijkere doelstellingen waarmee wij als gemeente ook beter de vinger aan de pols kunnen houden. Zo zien wij of onze doelstellingen worden gehaald en of ons beleid effectief is.

Verschillende doelgroepen

Daarnaast heeft fractieassistent Marcel Touw aandacht gevraagd voor verschillende doelgroepen waar het beleid impact op heeft. Zo is er meer sprake van huiselijk geweld jegens arbeidsmigranten en moet er ook extra aandacht zijn voor geweld richting mensen met een fysieke of verstandelijke beperking.