Flinke upgrade Nieuwkoops OV!

Er komt een flinke verbetering van het Nieuwkoops openbaar vervoer. D66 is super blij dat er eindelijk werk wordt gemaakt van het beter bereikbaar maken van onze gemeente. We hebben ons jaar en dag ingezet voor verbeteringen en zijn blij dat de nieuwe vervoerder Qbuzz bereid is om verbeteringen door te voeren.

We zien het daarom ook als kans om groter te dromen en ons in te zetten voor het verbinden van onze dorpen onderling (zoals Ter Aar en Nieuwkoop), het verbeteren van verbindingen naar kernen die nu nog weinig/niet bereikt worden (zoals Langeraar, Woerdense Verlaat en Noorden) en te werken naar een OV-netwerk dat ook ’s avonds onze dorpen bereikt.

Een nieuwe vervoerder

De provincie heeft besloten dat Qbuzz vanaf volgend jaar ons lokale openbaar vervoer moet verzorgen. Dat betekent dat we afscheid nemen van Arriva als lokale vervoerder. Met die keuze komen er een aantal positieve verbeteringen voor onze lokale bereikbaarheid. Je bent straks sneller en eenvoudiger in steden als Leiden, Utrecht en Amsterdam!

Over de verbeteringen

Er rijden straks tijdens de spits 6 bussen in het uur tussen Nieuwkoop en Alphen aan den Rijn, alle 147 bussen rijden gewoon door de kleinere kernen en met de opening van de tramlijn in Uithoorn ben je straks sneller en eenvoudiger in Amsterdam!

De lijn door Woerdense Verlaat en Noorden wordt tijdens de spits doorgetrokken naar Alphen aan den Rijn in de hoop dat er meer gebruikers van deze lijn gebruik gaan maken omdat je niet meer hoeft over te stappen.

Daarnaast is de tram in Uithoorn geopend waardoor je direct vanuit Uithoorn de tram kan pakken naar Amsterdam.

Tot slot werkt Qbuzz aan verbeteringen in de verbinding op het station van Alphen aan den Rijn. Als je momenteel lijn 147 pakt mis je vaak precies de trein. Dat moet en kan anders!

Onze inzet voor een nóg betere bereikbaarheid

Als D66 Nieuwkoop zetten wij ons al jaren in voor beter openbaar vervoer en we zijn verheugd dat er nu eindelijk een verbetering komt! We pakken graag door en daarom hebben we aandacht gevraagd voor de bereikbaarheid van onze kernen in de late uurtjes en de onderlinge bereikbaarheid van onze dorpen.

Samen met CDA en SBN hebben we ons tijdens de behandeling van de begroting hard gemaakt voor verdere verbeteringen. Zo hebben we met SBN gevraagd of het college Arriva wil vragen of zij voordat QBuzz de nieuwe vervoerder wordt alvast door de kleinere kernen wil rijden met de 147.

Met CDA vroegen we aandacht voor het inzetten voor bussen die ook in de latere uurtjes op zaterdagavond rijden zodat onze jongere inwoners kunnen stappen in de grotere steden (en weer terug kunnen komen in onze dorpen).

Tot slot vroegen we met SBN en CDA aandacht voor de kernen die nu nog niet met elkaar verbonden zijn. Onze grote dorpen Nieuwkoop en Ter Aar zijn bijvoorbeeld met de bus alleen te bereiken via Alphen aan den Rijn. We zien graag dat binnen onze gemeente de lijnen ook verbeterd worden.

Met QBuzz als nieuwe vervoerder zijn we enthousiast dat we een vervoerder hebben die bereid lijkt te zijn verdere verbeteringen in het openbaar vervoer door te voeren.

Dit werkt natuurlijk alleen wanneer ook het gebruik van de lijnen toeneemt. Dus; pak vooral eens de bus!