Energiefonds al meer dan 100 keer aangesproken, maar dat kan nog beter!

Uit beantwoording van technische vragen bij de jaarstukken blijkt dat het energiefonds, gerealiseerd door D66 in samenwerking met SBN en NN, inmiddels al 100x is aangesproken voor een subsidie! D66 Nieuwkoop is enthousiast dat al meer dan 100 inwoners de weg naar de subsidiepot hebben gevonden, maar wat onze fractie betref kan dat nog veel meer!

Over het energiefonds

Het energiefonds is een reservering van een miljoen, aangevuld met gelden van het rijk, om inwoners met een kleinere portemonnee te helpen investeringen voor verduurzaming te doen. Zij die minder te besteden hebben in onze gemeente worden hard getroffen door de schommelende energieprijzen en hebben zelf wellicht geen ruimte om investeringen te doen in hun huis.

Het initiatief voor het energiefonds was opgepakt door oud-raadslid Annette Pietersen in samenwerking met Guus Elkhuizen (Samen Beter Nieuwkoop) en Pien Schrama (Natuurlijk Nieuwkoop).

De uitvoering

Momenteel zit er zo’n 2,6 miljoen in de subsidiepot. Dit is opgebouwd uit een reserve van 1 miljoen die is gevormd uit lokale gelden, aangevuld met 1,6 miljoen vanuit het rijk. Tot op heden zijn er zo’n 140 aanvragen gedaan, waarvan er al 100 zijn geaccepteerd. Hiervoor is in totaal zo’n €84.000,- aan subsidie uitgekeerd.

De verwachting is dat er veel meer aanvragen gaan komen wanneer er een aantal contactmomenten geweest zijn met inwoners. Ook de komende straat-voor-straat aanpak zal waarschijnlijk een zeer positieve impact hebben op het aantal aanvragen.

De fractie van D66 Nieuwkoop hoopt dat nog véél meer inwoners die het nodig hebben de weg naar de subsidiepot weten te vinden.