D66 tegen aankoop huis Noordenseweg in Nieuwkoop

De D66 Nieuwkoop fractie heeft vanavond (14/12/2023) tegen het voorstel van het college gestemd om een huis aan te schaffen voor het verleggen van een stuk fietspad aan de Noordenseweg tussen Nieuwkoop en Noorden.

Voortraject

Ongeveer een maand geleden heeft het college de gemeenteraad in beslotenheid bijgepraat over de mogelijkheid om een woning aan te schaffen aan de Noordenseweg. Dit ten behoeve van het verleggen van een stuk fietspad daar.

Het fietspad aan de Noordenseweg loopt in een vervelende kronkel, maar was niet opgenomen als knelpunt in het Gemeentelijke Verkeers- en Vervoersplan (GVVP).

Mening D66

De D66 Nieuwkoop fractie is van mening dat het niet verantwoord is om een knelpunt dat niet was opgenomen in de GVVP zo ingrijpend aan te pakken. Daarentegen zag onze fractie kansen om zonder grote investeringen de situatie te verbeteren. Zo gaf fractievoorzitter Jop van der Pijl aan dat het mogelijk is om de S-bochten in het fietspad rondom het perceel iets af te zwakken, gezien het terrein waar de fietspaden voorderest op liggen al eigendom zijn van de gemeente. Een andere mogelijkheid had geweest om ‘oogjes’ (lichten in het wegdek) toe te voegen om aandacht van fietsers te vragen.

Fractieassistent Lucas Rademaker gaf daarnaast aan dat het mogelijk is om bomen weg te halen langs het fietspad die het lastig maken om verderop tegenliggers aan te zien komen.

Tegenstem

De D66 Nieuwkoop fractie heeft daarom tegen de aanschaf van de woning aan de Noordenseweg gestemd. Wij zien het als iets onwenselijks dat dergelijke grote investeringen ten koste gaan van budget voor andere aanpassingen en ambtelijke capaciteit voor plannen waar wél plannen voor op de plank liggen. Daarnaast zien wij graag dat onze gemeente geen willekeurig beleid voert, maar beleid voert op beslissingen van de raad die zijn genomen uit gesprekken met inwoners (zoals in het GVVP wél het geval is).