D66, SBN en NN schrappen bezuiniging duurzaamheidsprogramma

Tijdens het behandelen van de jaarrekening van de gemeente Nieuwkoop werden enkele bezuinigingsmaatregelen besproken. Een van de voorgestelde bezuinigingen vanuit het college was het schrappen van gedeelten van het duurzaamheidsprogramma. Voor de fracties van SBN, NN en D66 was dit niet de juiste keuze. Deze fracties hebben daarom een amendement ingediend.

Duurzaamheidsprogramma
In het gemeentelijke duurzaamheidsprogramma staan verschillende initiatieven om in de gemeente te werken aan verduurzaming. De huidige activiteiten die de gemeente ontplooit worden over enkele jaren opnieuw vastgesteld. Hierbij horen ook een aantal nieuwe acties en in de eerste instantie werd rekening gehouden met het vrijmaken van extra geld voor het programma.

Bezuiniging
Echter stelde het college van de gemeente Nieuwkoop voor om ambities in het nieuwe duurzaamheidsprogramma bij te stellen en te bezuinigen op dit programma. Voor de fracties van SBN, NN en D66 de reden om een amendement in te dienen.

Verkeerd signaal
Volgens de fracties zou het een verkeerd signaal zijn naar de inwoners wanneer we op zo’n cruciale portefeuille gaan snijden in de kosten en ambities gaan loslaten. “Juist nu de landelijke inzet lijkt te versoberen moeten wij stappen extra gaan zetten”, zegt fractievoorzitter Jop van der Pijl.

Stemming
Het amendement in de gemeenteraad is aangenomen. In totaal kreeg het amendement 20 stemmen voor en 1 stem tegen. Alleen de fractie van SGP-ChristenUnie steunde het amendement niet.