D66 roept met CDA, NN en VVD op tot een ambitieuzer bomenbeleid

De fractie van D66 heeft samen met het CDA, Natuurlijk Nieuwkoop en de VVD het college opgeroepen een ambitieuzer bomenbeleid te gaan voeren. In een motie hebben ze het college opgeroepen alle kansen te zoeken voor het plaatsen van een significant aantal extra bomen en bossages.

De achtergrond

Bomen en bossages hebben allerlei voordelen voor de omgeving. Bomen zorgen voor zuurstof en biodiversiteit, vangen water op, halen CO2 uit de lucht, zijn een woonplaats voor dieren, zorgen voor verkoeling, vangen fijnstof af, hebben een positief effect op de mentale gezondheid, zorgen voor een beter bodemleven, gaan uitdroging tegen, reinigen water en bodem, dempen geluidsoverlast en zorgen voor een hogere woningwaarde.

In het nieuwe bomenbeleid van de gemeente is van alles te lezen over het vervangen van bestaande bomen en verder zijn de ambities van het college bij het vergroenen van omgevingen wanneer nieuwe wijken worden aangelegd ook bekend. Alleen een échte ambitie op het gebied van het vergroenen van de bestaande omgeving; die miste nog.

Daarom zijn de fracties van D66, CDA, Natuurlijk Nieuwkoop en de VVD een mooie motie gaan schrijven waarin het college wordt verzocht alle kansen in kaart te brengen voor het verder vergroenen van de omgeving en deze kansen te presenteren aan de gemeenteraad. Hierin wordt zowel verzocht om te kijken naar laaghangend fruit – bijvoorbeeld de kansen die provinciale subsidies bieden, als investeringen die de gemeente mogelijk zelf zou moeten doen.

De motie heeft het gehaald met 20 van de 21 stemmen voor. Alleen de fractie van SGP-ChristenUnie stemde tegen.

De motie

Het precieze dictum van de motie is als volgt;

We verzoeken het college om:
– In kaart te brengen hoe een significant aantal bomen en bossages bijplanten invulling kan krijgen en hierbij aandacht te hebben voor;
(1) Mogelijke Europese, nationale en provinciale subsidie(s) waar (mogelijk) aanspraak op gemaakt kan worden;
(2) Het bedrag dat (mogelijk naast deze subsidies) lokaal besteed zal moeten worden om invulling te geven aan dit doel;
(3) De raad te informeren over de financiële mogelijkheden die er lokaal zijn, binnen bestaande reserves die voor dit doel benut kunnen worden, maar ook de structurele ruimte die er mogelijk wel/niet is;
(4) De bereidheid van andere overheidslagen (in het bijzonder de provincie) om mee te werken aan het verder invulling geven van deze vergroeningsambitie;
(5) De manier hoe inwoners (waaronder agrariërs en dorpsraden) betrokken kunnen worden bij het vergroenen van onze gemeente;
(6) De voordelen voor het in deze ambitieuze mate vergroenen van onze gemeente voor inwoners en natuur;
– De raad een voorstel te presenteren over de uitkomsten van het onderzoek uiterlijk in Q1 2025

En gaat over tot de orde van de dag,

Ingediend door: J. van der Pijl, D66 Nieuwkoop. R. van Dijk, CDA Nieuwkoop. P. Schrama, Natuurlijk Nieuwkoop. S. van der Drift, VVD Nieuwkoop

Botanisch seksisme

Volgens fractievoorzitter Jop van der Pijl was de voorbereiding van deze motie een van zijn “politieke hoogtepunten”. Zo verteld hij dat hij vragen heeft gesteld over ‘botanisch seksisme’. Een term die volgens hem zonder definitie al “hilarisch is”.

Tijdens de meningsvormende raadsvergadering bestempelde hij de term ‘botanisch seksisme’ echt als een ‘echte D66 term’. “De reactie van de ambtenarij was nog hilarischer – zij vertelde dat er in onze gemeente momenteel met name genderneutrale of non-binaire bomen zijn”, verteld Jop van der Pijl lachend. Er is voorlopig dus op dit gebied geen vrouwenquotum nodig in de gemeente Nieuwkoop.

Botanisch seksisme is overigens de voorkeur die planners hebben bij het aanleggen van nieuwe wijken voor mannelijke bomen. In tegenstelling tot vrouwelijke bomen geven mannelijke bomen namelijk weinig/geen rommel. Hierdoor is het interessanter om mannelijke bomen te planten. Echter verspreiden mannelijke bomen wél pollen. Wanneer enkel gekozen wordt bij het aanplanten van nieuwe bomen voor mannelijke bomen dan ervaren meer mensen last van hooikoorts en zijn de klachten heviger.