D66: Centrumplan Ter Aar niet rijp voor besluitvorming.

Dinsdagavond 6 juni debatteerde de gemeenteraad over de centrumplannen in Ter Aar. Het voorstel van het college (SBN, VVD & CDA) is als discussiepunt doorgeschoven naar de besluitvormende raadsvergadering van 22 juni.

D66 heeft als enige fractie het stuk ‘niet rijp voor besluitvorming’ verklaard. Wanneer een meerderheid van raadsleden dat doet, wordt een plan teruggestuurd naar de tekentafel. Omdat D66 het als enige deed, ligt het plan nu over 2 weken in de besluitvormende raadsvergadering.

Dat er iets moet gebeuren in het centrum van Ter Aar staat voor D66 buiten kijf. Het centrum verdient een investering. Lees hier waarom wij ons alleen niet kunnen vinden in het huidige plan:

Veel insprekers tijdens vergadering

Tijdens de raadsvergadering waren er een grote hoeveelheid insprekers om meningen te delen over het plan in het centrum. Inwoners hekelde de manier hoe zij bij de totstandkoming van het plan werden betrokken en waren angstig voor een groot tekort aan parkeerplekken in het centrum.

D66 deelde het inzicht van de omwonenden dat de bewoners van nieuwe appartementen waarschijnlijk in de bestaande wijken gaan parkeren en dat het nieuwe centrum mogelijk voor bezoekers en (nieuwe) bewoners te weinig parkeerplekken biedt. De terugvalopties die het colleges heeft geschetst wanneer er daadwerkelijk een tekort aan plekken is, liggen voornamelijk buiten het plangebied. Volgens D66 is dat onacceptabel. We moeten bestaande wijken zoveel mogelijk ontlasten met het nieuwe centrum, niet opzadelen met meer voertuigen.

Door de plannen het plan niet meer zien

Fractievoorzitter Jop van der Pijl gaf tijdens de raadsvergadering aan door “de plannen het plan niet meer te zien”. Volgens D66 was de opdracht aan het college duidelijk: kom met een concreet uitvoerbaar plan voor het centrum van Ter Aar. In tegenstelling daartoe kwam het college nu met een plan die volgens verschillende sprekers ‘vloeibaar’, ‘aanpasbaar’, ‘verschuifbaar’, ‘wenselijk’ etc. is.

Vervolgens stelde D66 de andere fracties de vraag in hoeverre zij nu vinden dat het plan die nu door de raad wordt vastgesteld ‘het plan’ is. Met uitzondering van de fractie van SBN reageerde alle fracties hier instemmend op.

Niet rijp voor besluitvorming

De beslissing voor de fractie van D66 om het huidige plan niet rijp voor besluitvorming te verklaren zit in een paar onderdelen;

1) Het college had, wat D66 betreft, nu naar de raad moeten komen met ‘het’ plan. Het centrumplan van Ter Aar met concrete uitvoerbare voorstellen.

2) Het ontbreekt in het centrumplan aan een logische verdeling van parkeerplekken. De veronderstelling dat de nieuwe bewoners gaan parkeren in de nieuwe (nog te bouwen) parkeergarage i.p.v. in de bestaande wijken achter hun nieuwe woningen volgen wij niet. In bestaande wijken met deze herontwikkeling de parkeerdruk laten verhogen vinden wij niet acceptabel. Zéker gezien de al hoge parkeerdruk in veel wijken in Ter Aar.

3) Het toewerken naar een hoge parkeerdruk (van 83%) zien wij als iets onwenselijks. Je moet zorgen dat er ruim-voldoende parkeerplekken zijn in dit gebied, anders kan het centrum klanten verliezen.

4) Ons inziens is het niet wenselijk bij een nieuw centrum direct te grijpen naar parkeerregulerende maatregelen (zoals een blauwe zone, parkeervergunningen of betaald parkeren). In het plan moet het gewoon goed zijn.

Vervolg

Op 22 juni komt het centrumplan in de besluitvormende raadsvergadering. De D66 fractie zal die avond opnieuw met de andere fracties discussiëren over het plan. Diezelfde avond zal over het plan worden gestemd.