CDA en D66: Miljoenenboete voor Qbuzz: ‘komt dit de reizigers ten goede?’

De start van vervoerder Qbuzz in Zuid-Holland is op z’n zachtst gezegd moeizaam verlopen. Bussen vielen uit, kwamen te laat en waren vaak niet online te volgen. Dit terwijl de nieuwe concessie juist bedoeld was om het openbaar vervoer (ov) in onze regio te verbeteren. D66 Nieuwkoop maakt zich zorgen over de impact hiervan op reizigers en heeft daarom samen met het CDA schriftelijke vragen ingediend bij het college van de gemeente Nieuwkoop.

Miljoenenboete voor Qbuzz

Onlangs werd bekend dat Qbuzz een miljoenenboete krijgt opgelegd vanwege de slechte uitvoering van de concessie. De provincie Zuid-Holland heeft aangegeven dat reizigers hier niet negatief door beïnvloed zullen worden en dat het boetegeld wordt ingezet voor verbeteringen in het ov. D66 Nieuwkoop wil weten of en hoe de gemeente zich inzet om ervoor te zorgen dat deze verbeteringen ook in onze gemeente merkbaar zullen zijn.

Jop van der Pijl, fractievoorzitter van D66 Nieuwkoop, benadrukt het belang van goede ov-verbindingen: ‘Het openbaar vervoer moet een aantrekkelijk en betrouwbaar alternatief zijn voor de auto. Zeker in een uitgestrekte gemeente als Nieuwkoop, waar dorpen onderling slecht verbonden zijn.’ Volgens Van der Pijl hebben de problemen met Qbuzz het vertrouwen in het openbaar vervoer ernstig beschadigd. D66 en CDA Nieuwkoop willen graag weten of de gemeente zich actief inzet om verbeteringen van het openbaar vervoer te realiseren.

‘Het openbaar vervoer moet een aantrekkelijk alternatief worden voor de auto’

Jop van der Pijl, fractievoorzitter D66 Nieuwkoop

Betrokkenheid van de gemeente

D66 Nieuwkoop vraagt het college of het betrokken is geweest bij de besluitvorming rondom de boete voor Qbuzz en hoe de gemeente zich inzet om het boetegeld ten goede te laten komen aan ov-verbeteringen in Nieuwkoop. Daarnaast wil de fractie weten welke specifieke verbeteringen de gemeente zou aandragen als hierom wordt gevraagd.

De D66 Nieuwkoop fractie draagt samen met het CDA aan om te verzoeken dat de verbindingen tussen de dorpen in de gemeente worden verbeterd, zoals Ter Aar en Nieuwkoop. Daarnaast verzoeken zij ook om in te zetten op een betere verbinding middels het openbaar vervoer van Langeraar.

‘Vóór Qbuzz begon ging ik dagelijks met de bus naar mijn werk. Nu laat ik de bus links liggen’

Eric Korbee, fractieassistent D66 Nieuwkoop

Inzicht in uitvalcijfers

Uit gegevens blijkt dat in de eerste maand van de concessie meer dan 8% van de ritten in de regio is uitgevallen. D66 Nieuwkoop wil inzicht in hoe dit specifiek in onze gemeente uitpakt. Daarom wordt het college gevraagd of deze cijfers op lijnniveau bij Qbuzz kunnen worden opgevraagd en hoe de situatie nu is vergeleken met de eerste maand na de concessiewisseling. Mogelijk wordt Nieuwkoop zwaarder getroffen en kunnen zij daarom zinspelen op een groter gedeelte van het opgehaalde boetegeld.

Tot slot wil D66 Nieuwkoop graag weten hoe de gemeente samen met Qbuzz en de provincie gaat zorgen dat het openbaar vervoer zich herstelt en reizigers niet definitief afhaken. De partij hoopt op een stevige inzet van het college om de beloofde verbeteringen daadwerkelijk gerealiseerd te krijgen.

Fractieassistent Eric Korbee van D66 heeft persoonlijk ervaren hoe slecht de overgang naar Qbuzz is verlopen: ‘Voor de komst van Qbuzz ging ik dagelijks met de bus naar mijn werk, maar door de vele uitval en onbetrouwbaarheid laat ik de bus nu links liggen.’ De angst van D66 Nieuwkoop is dat hij niet de enige is. ‘Als reizigers het vertrouwen verliezen en de bus links laten liggen, kan dat op termijn gevolgen hebben voor de dienstregeling in onze gemeente. Dat moeten we voorkomen,’ sluit Eric Korbee af.