80 of 60 op de Oude Spoorbaan? D66 kiest voor een geloofwaardige snelheid

Iedereen in de gemeente Nieuwkoop kent de Oude Spoorbaan: een belangrijke verbinding waar je misschien wel dagelijks overheen rijdt voor werk, school, sport of familie. Juist daarom gaat de discussie over de maximumsnelheid niet over een getal, maar over iets heel praktisch: hoe veilig voelt het, hoe vlot kom je door en wat betekent dit voor de leefbaarheid in de kernen?

D66 Nieuwkoop heeft zich in de gemeenteraad ingezet om de maximumsnelheid van 80 km/u op de Oude Spoorbaan te behouden. Een meerderheid van de raad besloot uiteindelijk te willen toewerken naar een verlaging naar 60 km/u. 

Waarom D66 80 km/u passend vind op de Oude Spoorbaan

De Oude Spoorbaan sluit aan op provinciale wegen waar 80 km/u geldt en vormt een belangrijke verbinding richting de N201. Het tracé is recht, heeft een vrijliggend fietspad en relatief weinig toegangswegen. 

D66-Fractievoorzitter Jop van der Pijl vatte het zo samen: “Als je wilt dat verkeersregels worden nageleefd, moeten ze logisch voelen bij de weg die mensen zien. Op een rechte weg met een vrijliggend fietspad en een directe aansluiting op 80-wegen is 80 km/u niet vreemd, maar juist consistent.”

Als je wilt dat verkeersregels worden nageleefd, moeten ze logisch voelen bij de weg die mensen zien

Jop van der Pijl (D66)

Veiligheid vraagt om meer dan een bordje

D66 is vóór verkeersveiligheid, altijd. Maar maatregelen moeten ook geloofwaardig en handhaafbaar zijn. Een maximumsnelheid verlagen is niet alleen een besluit op papier; het vraagt om een weginrichting die daarbij past. 

Daarom benadrukte D66 dat een verlaging naar 60 km/u consequenties heeft. “Als je 60 wilt, dan moet de weg daar ook naar worden ingericht. En dat is een grote stap, met kosten en met impact op de doorstroming,” aldus Jop van der Pijl.

Bereikbaarheid en het waterbedeffect

Voor D66 weegt bereikbaarheid zwaar, juist in een gemeente met veel dorpen en weinig openbaar vervoer. De verbinding met de N201 is belangrijk voor inwoners en ondernemers. Als de Oude Spoorbaan minder vlot wordt, is het waarschijnlijk dat verkeer alternatieve routes gaat zoeken, met extra druk op andere wegen en buurten als gevolg.

Jop van der Pijl waarschuwde daarvoor: “Als we deze weg minder aantrekkelijk maken, moeten we niet verbaasd zijn als verkeer zich verplaatst naar wegen die daar minder geschikt voor zijn. Dan schieten we qua veiligheid én leefbaarheid ons doel voorbij.”

Hoe nu verder: samen werken aan een verstandig besluit

Het amendement van D66 kreeg geen meerderheid: De raad wil toewerken naar 60 km/u. Dat betekent niet dat de discussie klaar is. Juist nu is het belangrijk dat de vervolgstappen zorgvuldig gebeuren: met aandacht voor inrichting, handhaving en de effecten op doorstroming en omliggende routes. Daarover volgt later nog besluitvorming in de gemeenteraad.