SBN en D66 stellen vragen over aanpassingen snelheid van 50 naar 30

Landelijk is vastgesteld dat snelheden binnen de bebouwde kom worden aangepast van 50 naar 30 km/u. Deze snelheidsverlaging moet leefbaarheid in dorpen en steden verhogen. Ook in de gemeente Nieuwkoop zullen wegen worden aangepast voor deze snelheidsverlaging. Veel inwoners doen meldingen van overlast van hardrijders langs wegen waar nu nog 50 kilometer per uur wordt gereden. Raadsleden Remco Hendriks, namens Samen Beter Nieuwkoop, en Jop van der Pijl, namens D66 Nieuwkoop, hebben daarom vragen gesteld aan het college.

Veranderende weginrichting

Bij een snelheidsverlaging van 50 naar 30 km/u hoort ook een nieuwe weginrichting. Het ‘simpel’ plaatsen van andere snelheidsborden zal namelijk niet het gewenste effect bereiken. Voor deze aanpassingen van de weginrichting is samenwerking met onze inwoners wenselijk.

Hardrijders

Afgelopen jaren hebben we als gemeenteraad vaker signalen gehad over te hard rijden uit onze dorpen. In het bijzonder bij verschillende wegen waar nu (nog) 50 km/u wordt gereden, wordt vaak melding gemaakt van overlast. Denk bijvoorbeeld aan de S. van Capelweg in Noorden, de W.P. Speelmanweg in Nieuwveen en de Achterweg in Nieuwkoop.

Hoe staat het ervoor?

Op 21 november is de raad middels een presentatie geïnformeerd over de opgave, maar het is momenteel nog onduidelijk hoe de planning van het vervangen van deze wegen eruitziet. De lokale opgave is bekend, evenals de wens, maar de termijnen van uitvoering en bijpassende prioritering hebben we nog onvoldoende beeld van. De fracties van Samen Beter Nieuwkoop en D66 Nieuwkoop hebben daarom de volgende vragen:

De vragen

1. Kan het college de gemeenteraad voorzien van een overzicht van alle wegen die zullen worden aangepast van 50 naar 30 km/u (met een veranderende weginrichting) en bij dit overzicht ook een indicatie geven van het jaar en kwartaal waarin aanpassingen momenteel verwacht worden?

2. Hoe ziet het college de samenwerking met inwoners bij de aanpassingen van de snelheid, veranderende weginrichting en verkeersremmende maatregelen?

3. Ziet het college ruimte voor versnellingen in het aanpassen van wegen binnen de dorpen van 50 naar 30 km/u? Zo ja, wat is daar voor nodig?

4. Zijn er concreet voor de Simon van Capelweg en Voorweg in Noorden mogelijkheden om te versnellen? Zo ja, wat is daar voor nodig?

5. Wordt voor de aanpassingen van deze wegen de reserve GVVP benut? Indien ja, de reserve was al onvoldoende om de verschillende ambities uit het plan allemaal te realiseren. Welke opgave(s) worden verwacht niet uit te (kunnen) gaan voeren uit het GVVP (binnen de daarin opgenomen gewenste termijnen)?

Vervolg

Het college heeft 1 maand de tijd om te reageren. De reactie wordt daarom verwacht in de week van 24 maart.

De fracties van SBN en D66 Nieuwkoop hopen kansen te ontdekken om te versnellen met de aanpassingen van de snelheden en de weginrichting in de dorpen. Tegelijkertijd hopen ze inwoners ook duidelijkheid te kunnen geven van wanneer aanpassingen volgen aan verschillende wegen.