Neem de verantwoordelijkheid met de Spreidingswet

Donderdagavond 4 juli diende de grootste coalitiepartij, Samen Beter Nieuwkoop, de motie ‘AZC, pas op de plaats’ in. Een motie die de gemoederen in de gemeenteraad bezig hield. Uiteindelijk stemde alleen de SBN fractie voor hun eigen motie.

De spreidingswet
Dankzij de in Den Haag vastgestelde spreidingswet dragen we als gemeente de verantwoordelijkheid voor het realiseren van een asielopvanglocatie. Als gemeente ben je, dankzij deze wet, verplicht om een locatie aan te wijzen.

De gemeente Nieuwkoop heeft ervoor gekozen om te zoeken naar een locatie samen met de gemeente Kaag & Braassem. Door gezamenlijk met onze buurgemeente op te trekken kunnen we een locatie realiseren van een bepaalde grootte waardoor wij worden ontzorgd in het treffen van voorzieningen door het COA én kunnen wij deze locatie buiten onze dorpsgrenzen realiseren.

Inzet college tot op heden
Het college van de gemeente Nieuwkoop is tot op heden goed aan de slag om een locatie te realiseren samen met onze buurgemeente. Het college, bestaande uit afvaardiging van de coalitiepartijen SBN, VVD en CDA, werd hier tot donderdagavond door alle partijen in gesteund.

Dat SBN niet alleen hun eigen wethouder, maar ook een van de andere wethouders in hun college met deze motie in een ongemakkelijke positie zet; dat is echt heel treurig.

Fractievoorzitter Jop van der Pijl

Morele verplichting
Wat betreft de fractie van D66 Nieuwkoop realiseren we niet alleen een opvanglocatie omdat we dit vanuit onze wettelijke taak, maar ook omdat we het moreel verplicht zijn. ‘Deze mensen vluchten voor de dood en de eindeloze uitzichtloosheid. We moeten mensen een plek bieden om tot rust te komen’.

Volgens de fractie van D66 Nieuwkoop neemt het nieuwe landelijke kabinet dan wel actie om de instroom terug te brengen, maar dit is niet van de een op de andere dag gerealiseerd. ‘en hoewel het kabinet de instroom naar beneden brengt, willen ze ook de procedures stilleggen en de spreidingswet terugdraaien. Ik ben geen toekomstvoorspeller, maar dit gaat het nationale asielprobleem alleen maar verergeren’, zegt Jop van der Pijl.

Op korte termijn blijft er een asielprobleem. Want hoewel de instroom misschien omlaag gaat, zijn er nu nog steeds mensen die vluchten voor dood of eindeloze uitzichteloosheid

Fractievoorzitter Jop van der Pijl

Instroom en ontwikkelingshulp
Mensen die hier naartoe komen en een nieuw thuis vinden, krijgen niet dezelfde kans als wij. Mensen die hier naartoe komen krijgen onvoldoende les, hulp en ondersteuning om te leren over onze cultuur, onze waarden, onze omgangsvormen, onze taal en onze democratie. Dat is niet bevorderlijk voor de gewenste integratie en om volledig mee kunnen doen in onze maatschappij.

We realiseren ons, dat we niet iedereen die moet vluchten de gelijke kansen kunnen aanbieden. Dat is waarom D66 een voorstander is van maatregelen die de instroom beperken, maar nog veel meer voorstander is van ontwikkelingshulp. Ontwikkelingshulp die economieën en landen die in oorlog en conflict zijn, in voedselarmoede zitten, watertekorten hebben of te maken krijgen met hevige klimaatverandering helpen om te groeien. ‘Zodat mensen die vandaag de dag moeten vluchten, dat morgen niet meer hoeven te doen’, zegt Van der Pijl.

Stemming
Uiteindelijk is de motie verworpen met 15 stemmen tegen en 5 stemmen voor. De fracties van de VVD, CDA, NN, D66 en SGP-ChristeneUnie hebben tegen de motie gestemd en alleen de fractie van SBN steunde de motie.