Goed onderwijs als fundament.
Gelijke kansen voor iedereen is niet zo vanzelfsprekend. Daar moeten we samen hard aan en voor werken. Gelijke kansen begint bij goed onderwijs. Dat is prioriteit 1 voor D66. Hoewel de invloed van de lokale overheid op onderwijs en onderwijskwaliteit beperkt is, kunnen we wel bijdragen aan goede omstandigheden door passende onderwijshuisvesting, inzetten op voor- en vroegschoolse educatie en het actief verbeteren van taal- en rekenvaardigheden voor iedereen die dit nodig heeft.
Kansenongelijkheid begint in de wieg. De eerste levensjaren zijn essentieel in de ontwikkeling, maar niet ieder kind krijgt vanuit huis dezelfde basis mee. We zien dat steeds meer kinderen voordat zij naar de basisschool gaan al een taalachterstand hebben. Deze kinderen beginnen met een valse start aan hun schoolcarrière. Eenmaal begonnen met een achterstand blijkt het moeilijk om deze later nog in te halen. De impact hiervan draag je je hele leven mee. D66 Nieuwegein wil dat elk kind dezelfde kansen krijgt.
Elke Nieuwegeinse school moet een goede keuze zijn. Helaas groeit de groep jongeren die de school verlaat met een taalachterstand. Taalvaardigheid, rekenvaardigheid en digitale ontwikkeling zijn essentieel om mee te kunnen doen in de samenleving. Gelijke kansen vraagt om ongelijk investeren In de buurt, in armoedebestrijding, in de jeugdhulp en WMO.
Daarom wil D66 investeren in een brugfunctionaris. Dit zijn medewerkers die de speciale taak hebben om de verbinding tussen de school en de ouders van de leerlingen te versterken. Ook wil D66 in overleg met scholen en ouders maatregelen nemen die segregatie tegengaan en gelijke kansen bevorderen.
Verder kiest D66 voor ieder kind door een rijke schooldag aan te bieden op een brede school. Samen met scholen, sportverenigingen, BSO en de rijksoverheid werken we toe naar een rijke schooldag met onderwijs, opvang, sport, cultuur, muziek, ontbijt en een warme lunch, natuur en milieuonderwijs en huiswerkbegeleiding. De voorschool, opvang, sport en cultuur worden zoveel mogelijk onder het dak van de school verenigd.
De vrijwillige ouderbijdrage blijft een probleem voor veel ouders en onderwijsinstellingen. De gemeente gaat actiever toezien dat het karakter van de vrijwillige bijdrage gewaarborgd is. Niet (kunnen) bijdragen mag nooit een reden voor uitsluiting van kinderen zijn.
Jongeren mogen leren dat ze zelf richting kunnen geven aan de samenleving. Daarom wil D66 een jongerenraad instellen en jongeren (scholieren/studenten) meer betrekken bij politieke discussies. Het gaat immers ook om hun toekomst.
Onze samenleving heeft grote behoefte aan technisch geschoolde mensen. D66 wil daarom techniekonderwijs stimuleren.
D66 kiest actief voor huiswerkbegeleiding voor jongeren die een achterstand hebben opgelopen. De achterstand moet ook beter gesignaleerd worden en de jongere moet direct begeleid worden naar de gemeentelijke gesubsidieerde huiswerkklassen.