Levendige discussies op ledenbijeenkomst

Op donderdagavond 28 september heeft in de Nassaurie te Grathem een thema-avond plaatsgevonden met 16 leden vanuit Leudal, Maasgouw en Roermond. Moderator Guido Mertens van D66 Maastricht nam de groep in ruim anderhalf uur tijd mee met zeven stellingen op het gebied energie, woningmarkt, asiel en kiesdrempel / democratie.

Stemkaarten

Door middel van het opsteken van een groene en/of rode kaart kon iedereen  bij elke stelling een keuze maken.  Voor- en tegenstemmers werden daarna door Guido gevraagd om met argumenten de stellingname te onderbouwen, met levendige discussies als resultaat. Dit leidde in de tweede stemronde in beperkte mate ook tot aanpassing van menig individueel stemgedrag.

Cruciale beroepen

De stelling of cruciale beroepen zoals die bij onderwijs, politie, brandweer en verpleging voorrang zouden moeten krijgen bij het vinden van een huurwoning dicht in de buurt van het werk, gaf in de stemming een nagenoeg gesplitst beeld. Bij andere stellingen zoals die over de invoering van een kiesdrempel, een of meer nieuwe kernenergiecentrales en de mogelijkheid om als statushouder direct betaald werk te mogen verrichten was er wel een duidelijke meerderheid te vinden.

Geslaagde avond

In de pauze en na afloop werd er nog verder doorgepraat over de thema’s, maar ook al over de lokale politiek en de komende Tweede Kamerverkiezingen.

Al met al was het een zeer geslaagde avond, door de actieve deelname van de leden, maar ook door de enthousiaste en kundige wijze waarop Guido de avond leidde; zeker voor herhaling vatbaar!