Samen bouwen aan een duurzame stad.

Twee jaar geleden voerden we een verkiezingscampagne met de titel ‘Samen bouwen aan Leiden’. Nog altijd werken we hard zodat er meer woningen bijkomen. We bouwen daarbij sociale huurwoningen, mooie appartementen en ook zoveel mogelijk betaalbare huur- en koopwoningen.

Beeld: Jurriaan Duijn

Meer kwaliteit!

Wij letten bij alle projecten op betaalbare energievoorzieningen, voldoende groen en ruimte voor bijvoorbeeld kinderopvang en huisartsen. De afgelopen twee jaar hebben we met de hele raad projecten in de Rivierenbuurt, de Lammenschansdriehoek en aan de Zoeterwoudseweg verder gebracht.

Kiezen voor echte duurzaamheid

Samen met een grote groep partijen, van de Partij voor de Dieren tot VVD, hebben we ervoor gezorgd dat de kleur van de zonnepanelen op het dak niet langer door de gemeente wordt bepaald. Hiermee maken we het makkelijker (en goedkoper) voor bewoners om hun huis te verduurzamen. Ook steunen we lokale energie-initiatieven en hebben we het makkelijker gemaakt om ook monumentale panden energiezuiniger te maken. Daarbij letten we op heldere taal in de besluiten zodat de projectontwikkelaars weten wat wij in Leiden belangrijk vinden en zich er ook aan moeten houden.

We zijn nog niet klaar!

We gaan door met bouwen waar dat kan. We gaan door met het mogelijk maken van het verduurzamen van woningen, en in het bijzonder monumentale woningen. Ook gaan we kijken waar we de regeldruk vanuit de welstandscommissie kunnen terugdringen.