Onderwijs staat in Leiden op één.

Goed onderwijs is de basis voor iedereen. Goed onderwijs krijg je op school, door bevlogen docenten die hun vak verstaan en oog hebben voor de kinderen. Vanuit de politiek moeten we leraren vooral het vertrouwen geven. Het is aan de gemeente om ervoor te zorgen dat de schoolgebouwen op tijd vernieuwd worden, en dat er extra hulp komt als dat nodig is.

Beeld: D66

Gelijke kansen voor alle kinderen

Sommige kinderen hebben extra hulp nodig om goed mee te kunnen doen. Daarom steunen wij  de gelijke kansen aanpak van dit college. Samen met de PvdA en Partij Sleutelstad hebben wij gevraagd om meer ‘brugfunctionarissen’ op scholen. Leerlingen en gezinnen die extra hulp nodig hebben, kunnen die dankzij een de brugfunctionaris krijgen. Ook zijn wij steeds kritisch over de prestaties van het leerlingenvervoer. Geen kind mag structureel te laat op school komen.

Vernieuwing van schoolgebouwen

Er zijn veel schoolgebouwen in Leiden toe aan een grote verbouwing of een heel nieuw gebouw. Wij pleiten voor meer geld voor deze gebouwen en volgen kritisch de uitvoering hiervan.

We zijn nog niet klaar!

We gaan door met de thema’s rondom gelijke kansen, en de vernieuwing van schoolgebouwen. We maken ons zorgen over de jeugdzorg en onderzoeken wat wij vanuit de gemeente kunnen doen om te helpen. Ook willen we de bibliotheek helpen om de leesvaardigheid van kinderen te verbeteren.