Laat iedereen vrij, maar niemand vallen.

‘De straat is van iedereen’. Onder dit motto liepen wij in maart mee met de protestmars door Leiden die was georganiseerd door de Leidse Top50. Duidelijker en eenvoudiger kunnen wij het niet samenvatten: de straat ís namelijk van iedereen. Het mag niet uitmaken wat je geslacht is, je geaardheid, welke kleding je draagt of hoe laat het is, je moet altijd veilig over straat kunnen.

Beeld: D66

Tegen straatintimidatie

Onze BOA’s zijn de ogen en oren van de straat en werken hard om Leiden zo prettig te maken als het nu al is. Samen met SVL hebben we gepleit om hen nog beter voor te bereiden op wat ze moeten doen bij straatintimidatie. Tegelijkertijd realiseren we ons dat zij niet overal aanwezig kunnen zijn. Incidenten gebeuren juist waar zij niet kunnen handhaven. Daarom onderzoeken we wat we nog meer kunnen doen om straatintimidatie tegen te gaan.

Werken aan een vuurwerkvrij Leiden

Deze jaarwisseling was er helaas weer veel geweld tegen politieagenten en hulpverlening. Onze mensen waren niet veilig op straat en dat is niet acceptabel. Daarom pleiten wij voor een algemeen vuurwerkverbod (in Leiden) en willen we dat de gemeenten een alternatief organiseren.

We zijn nog niet klaar!

Leiden is nog niet vuurwerkvrij, maar elk jaar brengen we dit een stap dichterbij. Tegelijkertijd houden we van een feestje, dus willen we juist ook met Oud & Nieuw de ruimte geven voor vuurwerkvrije feestjes in de wijk en voor een groot centraal stadsfeest. Ook gaan we door om de veiligheid van iedereen op straat te verbeteren.