Rotondes in de regio

Ingezonden stuk in het Leidsch Dagblad.

Met veel interesse lazen wij in het Leidsch Dagblad van maandag 4 maart jl. dat het Katwijkse gemeentebestuur voorstelt om fietsers voortaan voorrang te geven op rotondes binnen de bebouwde kom. Als gemeenteraadsleden uit de regio met de portefeuille Verkeer bezoeken wij Katwijk regelmatig: wij waaien graag uit over het Katwijkse strand, bezoeken met veel plezier één van de succesvolle Katwijkse voetbalclubs of trekken er met de wielrenfiets op uit voor een rit door de prachtige duinen. Omgekeerd zijn er vast ook veel ‘Kattukkers’ die per auto of fiets naar onze gemeenten gaan voor een bezoek aan de Leidse Markt, de winkelstraat, mooie polders of het ziekenhuis. Maar helaas vinden er op weg naar deze trekpleisters nog te vaak ernstige ongelukken plaats. Dit kan voor een groot deel voorkomen worden als we in de hele regio op rotondes dezelfde verkeersregels hanteren. Nu is het voor veel automobilisten en fietsers nog te onduidelijk dat er op rotondes per gemeente verschillende regels gelden, met helaas veel ongelukken met zwaar lichamelijk letsel voor fietsers en voetgangers tot gevolg. Daarom onze oproep aan de Katwijkse Gemeenteraad: stem binnenkort voor het plan om voorrang te geven aan fietsers op de Katwijkse rotondes. Hierdoor gelden er in de gehele regio dezelfde verkeersregels. Dit maakt het een stuk veiliger voor iedereen die graag onze regio doorkruist op weg naar mooie plekken, zowel te voet, per fiets als met de auto.

IJsbrand Olthof, raadslid D66 Leiden
Jolien Schroot, raadslid D66 Voorschoten