Maidenspeech raadslid Amela Halilović

Donderdagavond sprak raadslid Amela Halilović voor het eerst de Leidse Raad toe. Deze eerste speech – de maidenspeech – in de Raadszaal van het stadhuis is een bijzonder moment voor raadsleden. Amela’s inbreng had betrekking op de kredietaanvraag voor een nieuw kunstgrasveld voor het sportpark Morskwartier I. Lees hier haar inbreng terug.

Dank voor het woord, voorzitter.

Als sportliefhebber doet het mij deugd om te horen dat de Sportverenigingen in kwestie, DoCoS en DIOK in ledenaantal groeien.

Maar om de leden daadwerkelijk te laten sporten moet er iets gebeuren en snel. Op dit moment wordt een plan gemaakt voor de herinrichting van het sportpark de Mors, waar beide verenigingen spelen, maar de herontwikkeling laat nog even op zich wachten.
D66 is daarom blij dat het college de verenigingen tegemoet komt en helpt met een aantal investeringen om de boel draaiende te houden.

Wij hebben vernomen dat beide verenigingen tevreden zijn met het voorstel dat nu voorligt.

Het grasveld wordt vervangen door een kunstgrasveld, met een TPE infill vanwege de beste kwaliteit ten opzichte van andere infill-materialen. TPE infill heeft namelijk de hoogste waardering op zowel bespeelbaarheid als duurzaamheid.

Laten we dus het niet ingewikkeld maken. De voetballer kan op kunstgras met TPE infill twee keer zo vaak een bal trappen en de rugbyer kan er ook op spelen aka tackelen en scrummen, en milieutechnisch is TPE recyclebaar.

Voorzitter.

De keuze klinkt verder ook logisch. Als er na een flinke regenbui, en dat gebeurt in Nederland nog wel eens, een wedstrijd wordt afgelast dan baal je als sporter. Met een kunstgrasveld wordt meer zekerheid geboden dat een wedstrijd of training door kan gaan.

De voorkeur voor een kunstgrasveld is eerder uitgesproken en de raad heeft in de programmabegroting van 2018 al besloten om snelheid te maken bij de herinrichting van het sportpark de Mors. Het college is toen verzocht om voor het begin van seizoen 2018/2019 minimaal één kunstgrasveld aan te leggen ten behoeve van voetbalvereniging DoCoS. Ik pleit er daarom ook voor dat we aan de sporters denken en dit proces nu niet gaan vertragen.
D66 zal dus instemmen met het voorstel van het college.

Enfin. Dit gezegd hebbende wil ik benadrukken dat wij met dit besluit ook laten zien dat wij, in het belang van een gezonde stad, sporten en bewegen belangrijk vinden en dat dit ook een stap is om zoveel mogelijk Leidenaren aan het sporten te krijgen en te houden. Ja, ik ben dan ook van mening dat het een taak is van de overheid om dit waar mogelijk te faciliteren, en zeker te stimuleren. Sporten en bewegen hebben positief invloed op zowel je fysieke als mentale gezondheid. Dat heb ik aan den lijve ondervonden toen ik tijdens een volleybalwedstrijd mijn enkel brak en het sindsdien moeilijker voor mij is om te blijven volleyballen, maar dat terzijde.

Sport brengt mensen samen en het zorgt voor plezier. En ja, dit allemaal kan resulteren in een beter leven. En daar doen we het allemaal voor. Ik heb uiteindelijk de keuze gemaakt om de politiek in te gaan omdat ik zo aan de knoppen kan zitten en iets concreets voor een ander (en de stad) kan doen. Ondanks de politieke verschillen hebben wij als raad meer met elkaar gemeen dan we waarschijnlijk denken. We houden volgens mij allemaal van Leiden en willen onze stad leefbaar houden, ook in de toekomst. Ik zal mijn ambities voor de komende jaren realiseren in de commissie Onderwijs en Samenleving met Jeugd, Onderwijs en Sport als aandachtspunten.

Voorzitter.

Als iemand mij de vraag zou stellen: ‘waar gaat het nou om in het leven?’, is het eerste wat er bij mij als antwoord opkomt dat je gezond en gelukkig bent en je leven op een bepaalde manier zin kan geven.

We vergeten vaak dat het in de politiek om mensen gaat en dat wij er voor de mensen zijn. Ik vind het dan ook belangrijk te benoemen dat het mij niet gaat om zoveel mogelijk te scoren of met mijn hoofd op social media te komen. Laten we stappen zetten door constructieve samenwerking (waar natuurlijk ook een gezond debat bij hoort) en het verschil maken voor onze mede Leidenaren.

We zien dat mensen gezond oud willen worden. En zelfs jongeren zijn vaker dan je zou denken bezig met gezond zijn. Ik onderschat daarom zeker niet dat veel mensen bewust zijn van wat er allemaal voor nodig is, maar er is ook een groep die toch dat duwtje in de rug nodig heeft. Sporten, bewegen en gezond eten is niet altijd bij iedereen vanzelfsprekend. Dit moet integraal en al van jongs af aan worden gestimuleerd en mogelijk gemaakt worden.

Daarnaast liggen er voldoende ontwikkelingen wat betreft de sportvoorzieningen in Leiden, het is nu vooral zaak om de uitvoering goed te regelen. Laten we ons raadsleden niet afzonderen van de stad. We moeten bij al onze beslissingen contact houden met de betrokkenen in kwestie Ik kijk ook uit naar een nieuwe sportnota waarop we verder kunnen bouwen. Wellicht kunnen we daarmee in de toekomst ook bijdragen dat Nederland weer eens met een WK meedoet. Goed, dit wordt dus nog vervolgd.

Als slot woord ik wil ik graag eindigen met een quote van Theresa May omdat ze hier wel wat mij betreft erg on point is:

‘I’ve always championed women in politics. We just get stuck in. Politics is not a game. The decisions we make affect people’s lives, and that is something we must all keep to the forefront of our minds.’

We gaan ongetwijfeld met elkaar een leerzame en mooie 4 jaar tegemoet, voor Leiden.

Dank u wel.