Hoge Woerd voorrangsweg

Onlangs verscheen een artikel in het Leidsch Dagblad geschreven door Binnert-Jan Glastra.

” De Hogewoerd een voorrangsweg, vrijwillige ‘stadsreservisten,’ meer nooduitgangen voor dieren aan de waterkant, extra aandacht voor gevaarlijk verkeersgedrag en meer parken een monumentale status. Zie daar enkele van de meer kansrijke of opvallende voorstellen die de Leidse politiek donderdag lanceerde tijdens een raadscommissie.

In aanloop naar de begrotingsbehandeling volgende maand, kan deze weken alles aan de orde komen in de Leidse raadscommissies en dat gebeurt dan ook. Als tweede in de reeks kwam donderdag de commissie Leefbaarheid en Bereikbaarheid bijeen, die een hele reeks voorstellen in het vooruitzicht stelde.”

”Het CDA werkt samen met D66 en VVD aan een voorstel om in navolging van Amsterdam te gaan proefdraaiien met ‘stadsreservisten,’ vrijwilligers die een opleiding (en uniform) krijgen om boa’s te ondersteunen. Zij zouden dan lichte taken krijgen of inzetbaar zijn bij grotere evenementen. De rest van de commissie is nog sceptisch.”

Leefstraten

”Veel steun is er voor het D66-verzoek om van de Hogewoerd een voorrangsweg te maken, vanwege de onoverzichtelijkheid van de nu ‘gelijkwaardige kruisingen’ en het aantal bijna-ongelukken in de straat. Verkeerswethouder Ashley North (GroenLinks) zegde toe uit te zoeken waarom ooit besloten was tot de huidige wegindeling en wat het kost om die aan te passen. Het kan daardoor wel geruime tijd gaan duren: er is geen geld voor gereserveerd en de straat is geen ‘hotspot’ van echte ongelukken.
Een voorstel van de social-liberalen om te gaan proefdraaien met ‘leefstraten,’ zoals in Amersfoort, wordt eveneens enthousiast ontvangen. Er bestaat echter ook zeer veel twijfel over of het wel zo wenselijk is om Leidenaars de optie te geven om voor activiteiten wekenlange straatafsluitingen aan te vragen bij de gemeente. Het kost de gemeente vermoedelijk meer tijd en geld dan initiatiefnemer IJsbrand Olthof vermoedt, waarschuwde wethouder North.”

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Leidsch Dagblad. Alle rechten voorbehouden aan Leidsch Dagblad.