Geen zero-emissiezone voor steden als Leiden? De landelijke overheid laat zich van de meest onbetrouwbare kant zien

OPINIE IJsbrand Olthof (Raadslid D66)

1 januari 2025 stond bij vele ondernemers in Leiden en omgeving dikgedrukt in de agenda. Over iets meer dan een maand zou de zero-emissiezone ingaan om niet meer met vervuilend vervoer de stad in te rijden. Tot een meerderheid van de Tweede Kamer hier voor ging liggen. Door de motie van de VVD, gesteund door PVV, CDA, BBB, FvD, JA21, DENK en SGP, is de bal vijf jaar vooruit getrapt, zonder doel te raken. Een beter voorbeeld van een onbetrouwbare overheid is niet te bedenken.

Tien jaar geleden is op wens van de overheid een afspraak gemaakt om uitstootvrije zones in te voeren. De wens was om binnensteden leefbaarder te maken met schone lucht. Vanaf 2025 zijn daarom vervuilende bestelbusjes en vrachtwagens niet meer toegestaan in de binnenstad.
 
De invoering van de zero-emissiezone is in alle redelijkheid voorbereid. Om te zorgen dat iedere ondernemer mee kan doen, voert Leiden de zone niet in één keer volledig in maar stap voor stap. Met veel verschillende ontheffingen en een overgangsperiode tot 2030.
 
De wens kwam in 2014 nota bene vanuit de overheid zelf, en tien jaar later wordt daar met de finish in zicht een streep door getrokken. Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft zich dinsdag uitgesproken om de komst van emissievrije zones uit te stellen tot 2029. Door politieke partijen die de oren laten hangen naar individuele achterblijvers, in plaats van het bedrijfsleven zelf.


Want opvallend is dat de lobby vanuit het bedrijfsleven juist opriep om vast te houden aan invoering in 2025. Politieke partijen die zeggen op te komen voor het bedrijfsleven hadden beter naar deze brancheverenigingen moeten luisteren. Sectoren in de techniek, transport en logistiek wilden voorkomen dat invoering van dergelijke zones vertraging oploopt. Juist om het bedrijfsleven duidelijkheid te geven. Veel ondernemers hebben zich jarenlang voorbereid op de komst van de zero-emissiezones in steden als Leiden. Zij krijgen nu te maken met oneerlijke concurrentie van hun investeringen, nu concurrenten door kunnen rijden met vervuilend vervoer.
 
De hoop is nu gevestigd op het kabinet om de motie niet uit te voeren. Met het hoofdlijnenakkoord in de hand zal dat echter ijdele hoop zijn. Zo loopt een volgende stap voor een leefbare stad minimaal vijf jaar vertraging op en dat is slecht nieuws voor iedereen die houdt van schone lucht, veiliger verkeer, efficiëntere distributie en ja, ook voor iedereen die houdt van een betrouwbare overheid.