De eerste fietsvlonder ligt in Leiden!

Na eerder gestelde schriftelijke vragen door onze raadsleden Sander van Diepen (stedelijke ontwikkeling), Francien Zeggelt (bereikbaarheid, veiligheid en regio) en Antje Jordan (duurzaamheid en omgevingskwaliteit, bestuur en dienstverlening) is het nu zo ver: de eerste proef met fietsparkeren op parkeerplekken in Leiden is gestart. In samenspraak met het studentenhuis in de Groenhovenstraat en de buurtbewoners is een ongebruikte parkeerplaats omgezet naar een fietsenrek. Als dit bevalt wordt de parkeerplek blijvend omgezet en kunnen andere straten ook testen of dit wat voor ze is. Mooi om dit concrete resultaat te zien!

Waar de auto stond parkeert nu de fiets. Het is de ergernis van vele Leidenaren: rondslingerende fietsen op de stoep. Het omzetten van ongebruikte parkeerplaatsen naar fietsvlonders biedt een oplossing voor het tekort aan fietsenrekken in veel wijken in Leiden. D66 raadsleden Sander van Diepen, Francien Zeggelt en Antje Jordan kwamen met deze creatieve oplossing. Op aanvraag kunnen bewoners een parkeerplek laten vervangen door een fietsvlonder. Als na drie maanden het resultaat bevalt, wordt een blijvend fietsenrek geplaatst. D66 voert er al langer campagne voor: in Leiden de fiets op 1. ‘’De ruimte in de stad is schaars en moet effectief worden ingezet. Daarom willen we mensen de optie bieden de parkeerplekken in de straat te vervangen voor fietsenrekken’’, aldus de raadsleden.

De fietsvlonders, met daarop plek voor het stallen van 8 fietsen aan beugels, worden geplaatst op de plek van één autoparkeerplek. Bij aanvraag van een fietsvlonder overleggen de bewoners en de gemeente over de beste plek(ken) in de straat. Als na drie maanden de buurtbewoners tevreden zijn over het resultaat, maakt de vlonder plaats voor een definitief fietsenrek.