D66: Nationaal wetenschapscentrum moet in Leiden komen

Dit jaar is Leiden European City of Science. In de gehele stad worden dagelijks activiteiten ondernomen waarin wetenschappers in de wijken bruggen slaan tussen wetenschap en bewoners. Met al die ervaring is er geen betere plek dan Leiden voor de komst van het nieuw op te richten Nationaal Centrum voor Wetenschapscommunicatie. D66-raadslid Sander van Diepen stelde er schriftelijke vragen over.

Leiden Kennisstad

Minister Dijkgraaf (OCW) kondigde dit voorjaar aan dat er een Nationaal Centrum voor Wetenschapscommunicatie wordt opgericht. Daarmee wil hij de kloof tussen wetenschap en samenleving verkleinen. Van Diepen: “Wetenschap maakt ons leven gezonder, beter en interessanter. Het is belangrijk om die verworven wetenschappelijke kennis publiek breed te delen. Geen betere plek om dat te doen dan vanuit Kennisstad Leiden!”

Stevige rol voor wetenschap

D66 vraagt het stadsbestuur of deze ambitie gedeeld wordt en hoe de stad dit kenbaar maakt richting het ministerie. Daarbij vraagt Van Diepen ook hoe het proces verloopt naar de locatie waar dit centrum gevestigd wordt. Het ministerie van OCW trekt de komende tien jaar totaal € 10 miljoen uit voor het oprichten van het Nationaal Centrum voor Wetenschapscommunicatie. De vestiging van het centrum kan de positie van Leiden als kennisstad versterken.

Lees hier de schriftelijke vragen