Sander van Diepen

Sander van Diepen - Beeld: Anneke van Gruijthuijsen

Waar willen we heen met Leiden? Waar willen we dat onze stad over 10, 20 jaar staat? Dat is de vraag die een politicus zichzelf elke vier jaar stelt. Met D66 hebben we de ambitie neergelegd om toe te werken naar één van de meest leefbare steden van Europa.

Ik ben in de Leidse politiek gegaan om die inhaalslag te maken. Om ervoor te zorgen dat iedereen die hier wil wonen een fijn huis kan vinden. Waar je kan genieten van het vele groen en cultuur. Waar je werk kan vinden dat bij je past. We hebben als Leiden natuurlijk al een geweldige uitgangspositie. De stad is vol in ontwikkeling. Nu zetten we ook de stip aan de horizon voor bijvoorbeeld het onderwijs, groen, infrastructuur en gezondheid.

Lievelingsplek in je gemeente (en waarom?)

De mooiste plek van Leiden, nee van heel Nederland, is de Hooglandse Kerkgracht. Elke dag als ik met mijn hondje onder de Vleugelnootbomen loop, kan ik weer genieten van deze straat. Alle jaargetijden komen hier op zijn mooist voorbij. Elke zomer is het weer een culturele hotspot met Beelden in Leiden. En dan te bedenken dat dit in de 20e eeuw nog een kale parkeerplaats was. Het zegt een hoop over de kansen die we nog in vele Leidse straten hebben.

Welke kansen zie jij voor je gemeente?

We willen dat Leiden in 2040 de meest leefbare stad in Europa is. Dat betekent dat Leiden een toegankelijke, sociale en gezonde stad is voor iedereen. Met betaalbare huizen, waarin we volop investeren in het groen en een schone lucht. Waar je jezelf kan en mag zijn, met een solide sociaal vangnet en waar je goed kan ondernemen. We moeten nu investeren om Leiden klaar te maken voor de toekomst. Zodat we samen toewerken naar één van de meest leefbare steden van Europa.

Wat zijn drie zaken die jij als raadslid wil veranderen?

• Betaalbare woningen bouwen!
  • Minder hinderlijke regels voor het verduurzamen van je woning
  • Leiden verder vergroenen