D66 Leiden waarschuwt: niet vaccineren is levensgevaarlijk

D66 raadslid Julia de Groot stelde maandag samen met PvdA en GroenLinks schriftelijke vragen aan het stadsbestuur over de dalende vaccinatiegraad onder kinderen. De Groot: “Er komen verontrustende berichten uit Nederland. Zo is een mazelenuitbraak in Eindhoven en zijn minstens vier baby’s overleden aan kinkhoest in 2024. Om erger te voorkomen moet de gemeente nú ingrijpen.” Ernstige infectieziekten als mazelen, de bof, kinkhoest en polio zijn tegen te gaan door een minimale vaccinatiegraad zoals vastgesteld door de WHO.

Nieuwe trend
Er is een nieuwe trend gaande in het land. Voorheen waren de redenen om niet te vaccineren voornamelijk van religieuze aard en kwam het vaak voor bij mensen met een lage sociaal-economische status. Nu zijn er steeds meer hoogopgeleide mensen die hun kinderen niet laten vaccineren. Ze zijn er vaak van overtuigd dat de vaccins niet goed zijn voor kinderen. De wetenschap wijst echter uit dat de vaccins volkomen veilig zijn. Niet vaccineren is gevaarlijk en zorgt nu zelfs voor dode kinderen.

Vaccins werken
Naast deze reden is er nog een verklaring: Het gaat door de vaccinaties erg goed met de ziekten, als we de vaccinatiegraad halen zijn er geen uitbraken. Dat zorgt ervoor dat mensen geen noodzaak meer zien om hun kinderen te laten vaccineren. De Groot: “In mijn werk als verpleegkundige zag ik dit fenomeen ook. Niet zelden kreeg ik van patiënten te horen dat ze een medicijn niet meer nodig hadden, omdat ze geen problemen meer ervaarden. Dat kwam juist omdat het medicijn zijn werk deed. Dit werkt hetzelfde met vaccineren.”

Ongevaccineerde kinderen weigeren
De drie partijen sporen het College van Burgemeester en Wethouders aan om actie te ondernemen. Bijvoorbeeld door ongevaccineerde kinderen te weigeren bij kinderdagverblijven, het intensiveren van de voorlichting en samenwerking met de GGD. Ook wordt er gevraagd wat het College verder van plan is om de vaccinatiegraad op peil te houden.