D66 Leiden uit zorgen over de verkeersmaatregelen in het Houtkwartier

D66 Leiden maakt zich zorgen over de recente verkeersmaatregelen in het Houtkwartier die in sommige gevallen tot hinder en schade hebben geleid. D66 Raadslid IJsbrand Olthof benadrukt de noodzaak om de beoogde veranderingen beter met te bespreken bewoners en scholen en de ontstane schade te vergoeden.

Het Houtkwartier

Het Houtkwartier in Leiden is een levendige wijk met maar liefst twaalf scholen, een ziekenhuis en gezondheidscentrum. Dit trekt dagelijks duizenden fietsers en andere kwetsbare verkeersdeelnemers. Verkeersveiligheid speelt in deze wijk daarom een extra grote rol. De recente verkeersmaatregelen, vastgelegd in het Masterplan Verkeer Houtkwartier, hebben geleid tot kritiek en zorgen bij de wijkbewoners.

Zorgen en kritiek

De Wijkvereniging uit kritiek op de gebrekkige samenwerking tussen de gemeente en de wijkvereniging met betrekking tot verschillende voorstellen uit het Masterplan, zoals de verkeerssituatie op de Posthofrotonde, de aanleg van kiss & ride plekken bij basisschool Woutertje Pieterse, en de installatie van enkele fietssluizen in de wijk.

Een deel van het project is uitgevoerd en veel wijzigingen staan op het punt van uitvoering. Echter zijn veel van de maatregelen eerder belastend dan veilig. Zo zorgt een nieuwe drempel in de Kagerstraat voor scheuren in een aangrenzende woning en bij de school Het Waterland zorgde een schouw voor gevaarlijke verkeerssituaties tijdens de ochtendspits.

Oproep raadslid IJsbrand Olthof

Olthof benadrukt het belang van een veilige verkeerssituatie voor alle bewoners, scholieren en andere verkeersdeelnemers in het Houtkwartier. “We moeten ervoor zorgen dat de verkeersmaatregelen niet alleen effectief zijn, maar ook breed gedragen worden en geen schade veroorzaken aan de omgeving,” aldus Olthof.

Daarom roept Olthof de Burgemeesters en Wethouders op om de verkeersmaatregelen nogmaals onder de loep te nemen en inhoudelijk te bespreken in samenwerking met de wijkvereniging en betrokken scholen.