D66 en GroenLinks willen proef met Collectief Autoleasen

Commerciële deelauto’s zijn al niet meer uit het straatbeeld weg te denken. D66 en GroenLinks willen in Leiden ook particuliere initiatieven met deelauto’s mogelijk maken. Zo hebben een groep buurtbewoners van de Kaasmarkt aangeboden om hun auto’s de deur uit te doen en maar de helft aan deelauto’s te leasen voor gezamenlijk gebruik.

Autoluwe binnenstad met bewust autogebruik

D66 raadslid Sander van Diepen: “Met dit initiatief zijn de helft minder auto’s op straat. Neemt de parkeerdruk in de wijk af. En wordt er bewuster omgegaan met autogebruik.” Een auto staat nu 95% van de tijd stil. Deelauto’s worden gezamenlijk beter gebruikt en de gebruikers zijn goedkoper uit door het spreiden van de kosten. D66 raadslid Francien Zeggelt: “Samen maken we de stad. Daarom juichen D66 en GroenLinks initiatieven uit de stad toe die bijdragen aan een autoluwe binnenstad met bewuster autogebruik.”

Collectief autoleasen

Het project is simpel: 15 autogebruikers met een parkeervergunning leveren hun eigen auto’s en vergunningen in. Ze richten een coöperatie op en leasen enkele duurzame auto’s voor gezamenlijk gebruik. Zo zou minimaal de helft van de auto’s weg kunnen in de straat. Het enige wat de buurtbewoners ervoor terugvragen zijn vaste parkeerplaatsen zodat de deelauto makkelijk te pakken is. D66 en GroenLinks vragen nu om een proef met de bewoners op de Kaasmarkt. GroenLinks raadslid Emma van Bree: “We pakken graag de kans om te experimenteren met dit soort initiatieven. We hopen op een geslaagd project dat straks opgeschaald kan worden naar elders in de stad.”