Betaald fietsparkeren in Leiden

Gisteren heeft de gemeenteraad van Leiden tijdens de begrotingsbehandeling de D66 motie om betaald fietsparkeren in Leiden in te voeren, aangenomen. De SP en Partij Sleutelstad tekenden mee met deze motie.

‘Leiden investeert al langere tijd in mooie, overdekte fietsenstallingen met een eersteklas uitstraling. Denk bijvoorbeeld aan de Lorentz die in maart van dit jaar geopend werd. De komende jaren zal Leiden meer van dit soort fietsenstallingen krijgen. En daar mogen gebruikers best voor betalen.’ aldus Fancien Zeggelt, raadslid Bereikbaarheid, Veiligheid en Regio.

Vergelijkbare gemeenten

In gemeenten vergelijkbaar met Leiden wordt al langer betaald fietsparkeren gehanteerd in overdekte en bewaakte fietsenstallingen. De eerste vierentwintig uur kun je je fiets gratis stallen. Als je je fiets langer overdekt en bewaakt wil stallen, betaal je daar een klein bedrag voor.

Weesfietsen

Weesfietsen zijn een probleem in alle soorten fietsenstallingen. Deze weesfietsen nemen ten onrechte plaats in en zorgen voor een rommelig aangezicht in de stad. Vormen van betaald fietsparkeren kunnen dit probleem voorkomen.

De mooie fietsenstallingen in Leiden blijven zo mooi omdat mensen ze met zorg bewaken. Door het invoeren van betaald fietsparkeren en het daardoor genereren van parkeerinkomsten kunnen we ervoor zorgen dat we de menselijke bewaking kunnen blijven handhaven. D66 riep het college daarom op om de raad half 2021 te informeren op welke wijze en per wanneer betaald fietsparkeren in Leiden mogelijk is.