Nieuwjaarsspeech fractievoorzitter Sander van Diepen

“Is de stad er vanavond beter op geworden?” Het is een vraag die we ons in de D66 fractie regelmatig stellen als we het stadhuis uitlopen.

Gelukkig kunnen we dat meestal instemmend bevestigen. Door een goede bestuursstijl. Omdat niet het politieke geharrewar centraal stond. Met goede voorstellen die de stad verbeteren. En vaak zijn dat de voorstellen die komen vanuit de stad. Dat er echt een vraag is vanuit de bewoners. En we het verschil kunnen maken.

Vorig jaar zijn we begonnen met onze openbare fractievergaderingen. Elke maand zitten we bij een wijk of organisatie. Waarbij bewoners, vrijwilligers en betrokkenen hun input kunnen geven. Elke keer weer levert dat concrete ideeën op uit de stad. Ideeën die we goed kunnen gebruiken in de raad.

– Bijvoorbeeld het bezoek aan de voedselbank. Die helaas steeds meer nodig zijn, en daardoor hogere kosten hebben. Volgende week dienen we het voorstel in voor de benodigde financiering voor de huisvesting en onkosten voor de Voedselbank.
– Of verbetering van het verkamerbeleid, met een openbaar register voor de verhuurders, na een bezoek aan studentenvereniging Minerva.
– En ik denk aan het bezoek aan Stichting Lumen. Die jaarlijks vele uren kwijt zijn om elk jaar weer de subsidie aan te vragen. Waarna we het aangenomen voorstel voor elkaar kregen om langjarig subsidies te verstrekken aan stichtingen waarmee we al jaren een goede relatie hebben.

Dit zijn de voorstellen die het verschil maken. Die rechtstreeks uit de stad komen. Waarbij we, als we het stadhuis uitlopen, we volmondig zeggen: “Ja, de stad is er beter op geworden”

U hoort het al, die openbare fractievergaderingen bevallen. En we gaan er dit jaar zeker mee door. Zo zitten we aanstaande maandag in de Maredijkbuurt.

In de gesprekken die we in de stad voeren lopen we alleen elke keer tegen een heet hangijzer aan. Want of het nu over woningbouw, voorzieningen of de financiën gaat. Elke keer lopen we aan tegen de grenzen van onze stad. Ik denk zelfs dat dit de grootste opgave is voor Leiden op dit moment.

De burgemeester refereerde er al aan in zijn nieuwjaarsspeech. Hoewel het knap is om een half uur daarover te spreken zonder het F-woord te gebruiken.

Laat ik het dan eerst in een andere context gebruiken. Over die andere fusies, in een studentenhuis. En gebruikmaken van de gelegenheid dat Tweede Kamerlid Jan Paternotte er is. We willen graag weer dat er traditionele studentenhuizen mét fusie gebouwd worden. Maar om dat te regelen moeten we naar landelijk kijken. Volgende week spreken ze in de Tweede Kamer over huisvesting en dat is hét moment om dat voor elkaar te krijgen.

Dan die andere fusies… We kunnen in Leiden de uitdagingen van de toekomst niet alleen aan. We zijn wederzijds van elkaar afhankelijk. Zeker gezien onze ambitie van de meest leefbare stad – of regio – in Europa. Leiden heeft de regio nodig. De regio heeft Leiden nodig.
Onze toekomst ligt daarmee in het samengaan van onze regio.

Onze politieke afdeling gaf een paar jaar geleden al het goede voorbeeld. Door de fusie met D66 Voorschoten en Leiderdorp. En vanmiddag bespraken we over het vervolg met de regio Oegstgeest. Laat de gemeentelijke regio hier een voorbeeld aan nemen.
Want samen sta je sterker. En ik wens dat onze regio van harte toe.