Duidelijkheid over verruimde terrassen volgt in januari

Afgelopen jaren zagen we in Leiden delen van de binnenstad opleven door de tijdelijk ruimere terrassen. Eind januari 2023 krijgen Leidse horeca ondernemers duidelijkheid over waar wel en niet permanent deze verruimde terrassen mogelijk zijn. Dat bleek uit actualiteitsvragen van D66 raadslid Sander van Diepen aan wethouder Fleur Spijker (Economie).

Duidelijkheid voor ondernemers

Van Diepen stelde donderdag mede namens de VVD en SVL vragen over het proces naar permanent verruimde terrassen. Van Diepen: Bij gesprekken met terras-eigenaren kwam naar voren dat ondernemers voor het nieuwe terrasseizoen duidelijkheid nodig hebben. Gaat het college zich inspannen op tijd duidelijkheid te geven?”. Volgens wethouder Spijker moeten ondernemers voor 15 oktober hun aanvraag voor een permanent verruimd terras indienen. In januari 2023 verwacht de wethouder met een overzicht te komen wat er mogelijk is per locatie.

Ruimere terrassen

De vragen volgden op het persbericht dat de maatregel ruimere coronaterrassen stopt op 4 oktober. D66 raadslid IJsbrand Olthof heeft zich al sinds het begin van de coronapandemie hard gemaakt voor de belangen van de Leidse horeca. Door de verruimde terrassen konden ondernemers in de eerste periode met de 1,5m maatregel toch de terrassen open houden. Daarna werd de maatregel voor ruimere terrassen verlengd om ondernemers meer inkomsten te gunnen, na de magere tijden met noodgedwongen sluiting.

Permanent vergroten

In het beleidsakkoord 2022-2026 van Leiden is afgesproken dat de komende periode onderzocht wordt op welke plekken ruimere terrassen permanent mogelijk zijn en waar niet. Voor eenvoudige locaties waar niet meerdere belangen spelen, zal een vergunning snel geregeld zijn. Voor de locaties waar ook belangen spelen als parkeren, verkeer en omwonenden zal de raad een beslissing moeten maken. Hierover komt eind januari 2023 meer duidelijkheid.