D66 Hoorn kiest voor asielopvang in onze gemeente

Sinds 1 februari 2024 is in Nederland de spreidingswet van kracht. Ook Hoorn moet daarom een locatie aanbieden om asielzoekers op te vangen. Onze gemeente heeft een opdracht om circa 400 mensen te kunnen huisvesten. De Hoornse gemeenteraad vergaderde hierover op 10 oktober en neemt op 15 oktober een besluit over een voorkeurslocatie. Deze locatie wordt vervolgens samen met de provincie en het COA (Centraal Orgaan opvang Asielzoekers) verder onderzocht op de mogelijkheden en haalbaarheid. Het voorstel van het college in Hoorn is om de handen ineen te slaan met de gemeente Koggenland, en samen opvang te realiseren voor 550 mensen.

Standpunt D66 Hoorn

Wat voor ons als D66 voorop staat is dat we aan de spreidingswet voldoen. In de eerste plaats om wille van deze groep mensen, asielzoekers, van wie velen huis en haard hebben moeten verlaten. D66 Hoorn vindt het een voorrecht om hen te mogen helpen. Maar het is ook belangrijk omwille van de andere Nederlandse gemeenten omdat een aantal gemeenten een onevenredig groot aantal asielzoekers opvangt. We vinden het niet meer dan logisch dat we solidair zijn met elkaar, en dus aan onze taakstelling voldoen.

Locatiekeuze

Het geluk wil dat de gemeente Hoorn, samen met de gemeente van Koggenland een goede locatie heeft kunnen vinden om met het COA te gaan verkennen: het gebied Leekerlanden, langs de A7, net over onze gemeentegrens. Wat D66 Hoorn betreft is dit echt een A-locatie voor dit doel. Onze hoop is nu gevestigd op Koggenland, het zou fijn zijn als we samen op deze locatie een plek kunnen bieden aan asielzoekers. Koggenland neemt hierover op 21 oktober een besluit. Wat D66 betreft is dit echt de beste optie.

Het college in Hoorn stelt daarnaast voor om een gebied aan de Zuiderdracht als optie B aan te wijzen. Het is D66 duidelijk dat de weerstand tegen deze locatie enorm is – getuige alleen al de massale aanwezigheid van insprekers in de commissievergadering op 10 oktober, net als bij onze fractievergadering, maar ook de telefoontjes en vele brieven die we mochten ontvangen, tot zelfs mensen aan de deur. Reacties die overigens ook heel divers zijn en een afspiegeling van de hele stad. We moeten eerlijk zijn, het is voor D66 ook geen ideale locatie, en komt wat ons betreft ver na optie A.

Hoe nu verder?

Wat D66 betreft moet het college over een ‘plan B zonder B’ na gaan denken. Locatie B kan waarschijnlijk niet op een meerderheid rekenen in de gemeenteraad. En mocht het zo zijn dat de gemeenteraad van Koggenland op 21 oktober besluit om niet met de locatie langs de A7 verder te willen, dan moeten we van het college van Hoorn een voorstel ontvangen dat door de raad en de stad breed gesteund kan worden. Het belangrijkste is wat ons betreft dat we een goede, geschikte plek aan het COA aan kunnen bieden.

Alle Nederlandse gemeenten moeten wettelijk vóór 1 november één of meerdere voorkeurslocaties aanwijzen. Pas als deze, na verder onderzoek, geschikt worden bevonden, kan op die locaties door het COA opvang gerealiseerd worden. Als gemeenten geen locatie aanwijzen, doet de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid dit alsnog. Meer informatie vindt u op hoorn.nl/opvang.