“Excuses voor slavernijverleden eerste stap”

In juni 2023 verscheen het onderzoeksrapport “Slavernijverleden van Hoorn”. Het rapport, dat op verzoek van de gemeenteraad werd opgesteld, laat zien dat het stadsbestuur van die tijd een grote rol had in de slavenhandel. Sindsdien klinkt vanuit de stad en vanuit de raad een oproep om daar conclusies aan te verbinden, maar de wijze waarop is al enige tijd onderwerp van discussie.

D66 dient op 12 december samen met de PvdA een motie in die het college van B en W oproept om in goed overleg met de nazaten van de slavernij tot betekenisvolle excuses te komen. D66-Raadslid Wouter de Vries: “veel gemeenten in Nederland hebben na een vergelijkbaar rapport excuses aangeboden. Daar is niets engs aan, het is een eerste stap in het erkennen van dit pijnlijke verleden.”

Stadsgesprekken

Excuses zijn wat de partij betreft dus een eerste stap. Daarnaast moeten we met elkaar in gesprek blijven over dit pijnlijke verleden, en inzetten op de aanpak van racisme en uitsluiting. Daarom dient D66 samen met de andere vijf coalitiepartijen ook een motie in om een serie stadsgesprekken te organiseren. Burgers gaan daarbij in gesprek over thema’s als racisme, armoede, uitsluiting en het standbeeld van JP Coen.

Symbolisch gebaar?

Binnen de gemeenteraad van Hoorn ligt het onderwerp excuses gevoelig. “Ook binnen de fractie hebben we er lang over gesproken,” zegt De Vries. Hij vindt het belangrijk om te benadrukken dat excuses niet op zichzelf moeten staan: “wat voor D66 voorop staat is dat excuses geen verplicht nummertje worden, maar welgemeend zijn, en het begin vormen van een langer traject.” En als de motie om excuses te maken het niet haalt? “Een historische blunder, maar niet het einde van de wereld,” zegt De Vries, “we blijven ons inzetten voor een inclusievere stad.”