D66 maakt
jouw wijk
groener.
Geparkeerde auto’s nemen veel ruimte in op straat. Dat is lastig. Want veel Haarlemmers willen ruimte om te lopen, te fietsen en te spelen. Of meer ruimte voor groen in de straat. In wijken waar weinig ruimte is vinden we daarom dat we het parkeren moeten reguleren.
Daarom is D66 voorstander van parkeervergunningen voor bewoners en ondernemers in wijken waar we ruimte tekort komen. Door het aantal vergunningen per buurt en per huishouden te beperken komen er minder auto’s op straat. Bezoekers betalen voor het parkeren van hun auto.
Daarbij vindt D66 het wel belangrijk dat de eerste parkeervergunning voor ieder huishouden betaalbaar is. Een tweede parkeervergunning is altijd duurder. Voor bezoek van bewoners zijn er al bezoekersregelingen. Zo kan bezoek goedkoop parkeren bij jou in de buurt. Die bezoekersregelingen wil D66 behouden.
Door het parkeren beter te regelen kan in straten ruimte worden vrijgemaakt. Bijvoorbeeld voor bomen, geveltuinen, fietsenrekken. En ruimte om te sporten en te spelen.
- D66 wil parkeren reguleren in wijken waar er een gebrek aan ruimte is op straat. Met vergunningen voor bewoners en betaald parkeren voor bezoekers. Zo zorgen we dat parkeeroverlast (foutparkeren, waterbedeffecten, zoekend rondjes rijden) afneemt of voorkomen wordt. En er ontstaat ruimte om onze straten groener, veiliger en prettiger in te richten.
- D66 blijft zich inzetten voor meer bomen in de stad. Als we nieuwe gebieden ontwikkelen moeten straten en pleinen voorzien worden van zo veel mogelijk bomen. Daarom wil D66 voor elk huis dat er bij komt in de stad minimaal één boom er bij.
- D66 vindt dat er meer woningen moeten komen voor mensen die geen auto willen of nodig hebben; een ontwikkelaar moeten de vrijheid hebben om te bouwen zonder parkeervoorzieningen, of met alleen deelauto’s, als men daar markt voor ziet. Die bewoners krijgen dan dus ook geen parkeervergunning om op straat te parkeren.