Plan Houtkade op veel onderdelen onvoldoende

D66 Gennep heeft flinke bezwaren tegen het stedenbouwkundige plan ‘Houtkade’, waarover tijdens de Raadsvergadering van komende maandag gestemd wordt. “Dit plan is op bijna alle onderdelen onvoldoende. We zeggen niet dat er niet gebouwd mag worden, we vinden woningbouw juist heel erg belangrijk. Maar het moet wél goed zijn, en het moet recht doen aan onze gemeente.”

Beeld: D66 Gennep

Groeiende weerstand

Het bouwplan voor de bijzondere zichtlocatie aan de Niers zorgt inmiddels voor de nodige weerstand onder de inwoners van Gennep, zo blijkt uit een petitie met inmiddels al bijna 400 handtekeningen. Er is sprake van serieuze procedurele vraagtekens, het schrappen van parkeerplekken zonder compensatie in het centrum, een zeer beperkte woningmix en een teleurstellende architectuur.

Coalitieovereenkomst

Ook de coalitie lijkt niet echt enthousiast over het huidige ontwerp, zo bleek onder andere uit opmerkingen van de VVD tijdens de vergadering van 16 september. Hun instemming met het plan zou slechts voortkomen uit de coalitieovereenkomst.

Procedure

Een van de problemen is de manier waarop de procedure verloopt. Terwijl het oorspronkelijke bestemmingsplan voor de Houtkade nog in behandeling is en er zienswijzen vanuit de gemeenschap zijn ingediend, hebben het College van Burgemeester en Wethouders en de ontwikkelaar er nu plots voor gekozen om een nieuwe BOPA-procedure (Buitenplanse OmgevingsPlanActiviteit) te starten. Een vreemde stap die zorgt voor verwarring.

Het is (zelfs voor de ambtenaren van de gemeente) onduidelijk wat er gaat gebeuren met het oorspronkelijke ontwerpbestemmingsplan nu een parallelle procedure wordt gevolgd die de rol en invloed van de gemeenteraad aanzienlijk beperkt.

Parkeerproblemen

Daarnaast leidt het plan tot bezorgdheid over de al bestaande parkeerproblematiek in het gebied. Het huidige ontwerp trekt 16 openbare en druk bezette parkeerplaatsen in en compenseert deze niet. In plaats daarvan wordt nu beweerd dat deze (al lang bestaande) parkeerplaatsen tijdelijk zijn. Daarbij komt dat er voor de nieuwe woningen zelf maar een minimaal aantal parkeerplaatsen gecreëerd wordt.

Woningmix en architectuur

Wat verder opvalt, is het gebrek aan een diverse woningmix binnen het project. Hoewel het begrijpelijk kan zijn dat er woningen in het hogere segment worden gebouwd om de ontwikkeling financieel aantrekkelijk te maken, past dit niet binnen de lokale Woonvisie waarin gesteld wordt dat eenderde van te bouwen woningen uit sociale woningbouw moet bestaan.

Als gemeente kunnen wij ervoor kiezen om dit te accepteren om toch op deze locatie woningen te kunnen realiseren. Maar dan mag er verwacht worden dat er, gezien de bijzondere locatie, echt geïnvesteerd wordt in een optimale architectuur – en die stelt zoals gezegd teleur. Uiteindelijk wordt de Houtkade een gezichtsbepalend onderdeel van de entree van Gennep. Dit plan is een gemiste kans voor een project dat juist binnen het historische centrum van een hoog niveau zou moeten zijn.

Belangen ontwikkelaar of gemeente voorop?

Door bovenstaande factoren groeit de weerstand tegen de plannen voor Houtkade. De indruk ontstaat dat bewonersbelangen onvoldoende worden meegewogen en de situatie doet het vertrouwen in de gemeentelijke besluitvorming geen goed. Het lijkt alsof de belangen van ontwikkelaars zwaarder wegen dan het belang van Gennep nu en voor de toekomst.

Nieuwe ideeën

Wij hebben deze zorgen opgepakt en kritische vragen gesteld aan het College van Burgemeester en Wethouders, waarop de wethouder ons uitnodigde om dan met andere ideeën te komen. Een uitnodiging die D66 van harte aanneemt.