Voorstel voor de Groes

Namens D66 hebben wij al vaker aangegeven dat de huidige uitgangspunten voor de ontwikkeling van De Groes nog niet volledig zijn. Het is goed dat er plannen zijn en een visie voor de toekomst is opgesteld. Wij hebben hier zelfs op aangedrongen, omdat dit helpt om rust te brengen in dit gebied. Toch bevatten de huidige uitgangspunten enkele grote tekortkomingen, die wij als D66 al sinds het begin proberen aan te kaarten:

De gebreken

1. Het plan richt zich enkel op de korte termijn; niemand durft zich uit te spreken over de lange termijn. Wij willen juist een goed onderbouwde langetermijnvisie vastleggen.

2. De woningen die gebouwd worden moeten echt aansluiten bij de behoeften van de gemeente: voldoende betaalbaar en levensloopbestendig. In het verleden is keer op keer gebleken dat er, met een ‘goede argumentatie’, kan worden afgeweken van de woonvisie. Dit willen wij beter borgen.

3. De ontwikkeling van De Groes moet écht een meerwaarde hebben voor de gemeente. Dat betekent een goede balans tussen de ontwikkeling van De Groes en de woningbouw. Daarom moeten de uitgangspunten voor woningbouw nog duidelijker worden, maar ook een stabiele basis komen voor de overige ontwikkelingen (naast de woningbouw).

Om deze redenen hebben wij een amendement ingediend met aanvullende uitgangspunten. Een amendement is een officiële wijziging of aanvulling op een voorstel dat in de gemeenteraad wordt besproken. Hieronder volgt een samenvatting met toelichting.

Extra uitganspunt 1: Woonzorgvisie

De in de woonzorgvisie genoemde woningbouwcategorieën en percentages zijn leidend, waarbij afwijkingen niet toegestaan worden. Dus: 70% betaalbaar, waarvan 35% sociale huur, 5% betaalbare koop, 30% sociaal hoog (midden huur < €1.000 en koop < € 355.000) en 30% vrije sector. Daarnaast moet daarbij 30% levensloopbestendige woningen zijn.

In de praktijk wordt er te vaak van de woonvisie afgeweken. Uiteindelijk moet het totale plan voor woningbouw aan deze verdeling voldoen. Dit uitgangspunt zorgt voor betere borging.

Extra uitgangspunt 2: integrale ontwikkeling

Een integrale gebiedsontwikkeling. Daarom mag woningbouw pas plaatsvinden als er een concreet uitvoeringsplan ligt voor de openbare ruimte, infrastructuur en groenvoorzieningen.

Woningbouw was nooit het hoofddoel van dit traject, maar slechts één van de factoren. Om ervoor te zorgen dat De Groes daadwerkelijk wordt opgewaardeerd, moeten deze voorwaarden eerst vastgelegd en uitgevoerd worden. Dit voorkomt dat onomkeerbare stappen worden gezet zonder duidelijke randvoorwaarden. Woningbouw mag pas plaatsvinden als er een concreet uitvoeringsplan ligt voor de openbare ruimte, infrastructuur en groenvoorzieningen. Zoals we eerder hebben benoemd, is De Groes volgens D66 een uniek gebied binnen de gemeente Gennep. Daarom moeten we zorgvuldig kijken naar hoe we het optimaal kunnen benutten, met oog voor zowel natuur, recreatie als woningbouw..

Extra uitgangspunt 3: intensieve participate

Bij zowel de woningbouwontwikkeling als de verder ontwikkeling van de Groes wordt een intensief participatietraject verplicht gesteld, waarbij het participatieproces breed opgezet is. Dus direct omwonenden, andere betrokken inwoners en belanghebbenden moeten op een inclusieve manier betrokken worden bij verdere planvorming.

Deze ontwikkeling raakt de hele gemeente. Participatie is al onderdeel van de plannen, maar wij willen het belang hiervan extra onderstrepen. Wij pleiten voor het hoogste niveau van participatie, zeker omdat dit traject nu een raadsproces is geworden en inwoners eerder buitenspel zijn gezet.

Extra uitgangspunt 4: sturing op bouwplannen

De bebouwing moet zo veel mogelijk aan de buitenkant van de Groes binnen het bouwvlak gepositioneerd worden. Aan de kant van de parkeerplaats moet de grootste bouw intensiteit plaatsvinden.

Wij hebben veel opmerkingen ontvangen over de onduidelijkheid rondom de bouwplannen: over het aantal woningen, de hoogte en de oppervlakte. Volledige vastlegging kan onbedoeld een negatieve impact hebben op de uiteindelijke kwaliteit van de plannen. Daarom accepteren wij enige flexibiliteit, maar willen we tegelijkertijd duidelijke richtlijnen meegeven. Dit uitgangspunt zorgt ervoor dat er ruimte blijft voor woningbouw, maar dat de bouwmassa en -hoogte afneemt naarmate men verder van de parkeerplaats afgaat. Zo blijft de woningbouw passend bij deze locatie en de gemeentelijke woonbehoefte.

Extra uitgangspunt 5: lange termijn borging

Als voorwaarde voor verdere ontwikkelingen erkennen alle eigenaren van de gronden de uitgangspunten en committeren zich aan dit plan voor de lange termijn. Om dit te borgen worden op alle overige gronden van een erfdienstbaarheid en/of kwalitatieve verplichting gevestigd worden dat deze gronden bestemd zijn voor groen/park/recreatie. De overige gronden komen vervolgens onder deze verplichting in eigendom van de gemeente, waarna de gemeente ook de verantwoordelijkheid voor de kosten van het onderhoud op zich zal nemen.

Momenteel geven de wethouder en andere partijen aan dat zij wel een langetermijnvisie nastreven, maar zich nergens op willen vastleggen. Dit is voor D66 niet acceptabel. Er moet een duidelijke drempel zijn om ongewenste ontwikkelingen in de toekomst te voorkomen. Zonder goede afspraken loop je het risico dat er over vijf jaar alsnog plannen komen voor bebouwing op andere delen van de Groes, waardoor het gebied uiteindelijk geen stadspark wordt, maar een binnentuin voor de bewoners.

Extra uitgangspunt 6: financiele middelen

Er wordt gekeken naar financiële ondersteuning voor het opwaarderen van de Groes in de anterieure overeenkomst, maar om hier niet van afhankelijk te zijn zal de gemeente Gennep in de eerstvolgende trimesterrapportage de benodigde financiële middelen reserveren om zelfstandig deze ontwikkeling tot stand te kunnen brengen.

Momenteel bestaat het idee dat deze ontwikkeling ‘met gesloten beurs’ kan plaatsvinden, waarbij de woningbouw de overige ontwikkeling moet bekostigen. Dit kan ertoe leiden dat er concessies worden gedaan aan het aantal woningen, de woningtypes of de architectonische kwaliteit, puur om de financiering rond te krijgen. Door als gemeente zelf middelen te reserveren, voorkomen we dat de kwaliteit van De Groes afhankelijk wordt van projectontwikkelaars.

Tot slot

Met een gezond kritische houding hebben wij gedurende dit traject constructief bijgedragen. We hebben gezien dat dit al een positieve invloed heeft gehad. Helaas zijn er nog steeds belangrijke punten die niet goed zijn uitgewerkt of besproken, en die nu aan marktpartijen worden overgelaten of niet besproken worden.

Wij blijven ons inzetten om samen met de andere raadsfracties tot een breed gedragen plan te komen. Dit plan moet niet alleen duidelijkheid scheppen over de toekomst van De Groes, maar ook de belangen van álle inwoners van Gennep dienen.