Sociaal veilig het Openbaar Vervoer in

In het Gelders jongerendebat zijn de Statenleden met de neus op de feiten geduwd rondom veiligheid in het Openbaar Vervoer in Gelderland. Er is meer nodig om hen veilig te laten voelen onderweg naar huis. Dat varieert van de sfeer op een busstation, verlichting op het terreinperron tot een herkenbare service onderweg in bus en trein om alarm te slaan in een onveilige situatie. Daarom vandaag in de Staten een initiatiefvoorstel mede geschreven door Rita Braam-van Valkengoed van D66, om sociale veiligheid in het openbaar vervoer te vergroten.

Het aangenomen initiatiefvoorstel vraagt om drie pilots in het OV. De eerste pilot zorgt ervoor dat er een noodnummer komt voor mensen die zich onveilig voelen in het OV. Want als het nodig is, wil je als jongere, en natuurlijk ook als ouder, opa of oma dat de jongere onderweg geholpen wordt door hulpdiensten en een bemenste centrale.

De tweede pilot is gericht op het werken met geur, licht en geluid in de stationsomgeving om de sociale veiligheid te verbeteren. De effecten hiervan kunnen namelijk groot zijn. De derde pilot is erop gericht om in bussen en treinen het gevoel van veiligheid voor reizigers te verbeteren met geur en kleur.

‘Op deze aspecten hebben jongeren ons meegenomen in hun leefwereld en de door hen gewenste toekomst. Met relatief beperkt budget kunnen we een wereld van verschil maken. Dit soort voorstellen kan ons als Provinciale Staten inspireren om vaker de leefwereld van onze inwoners op te zoeken. Ik zou zeggen, we gaan met de pilotbus- of -trein naar hen toe om het verhaal op te halen,’ aldus Rita Braam.

Met dank aan de jongeren die de tijd hebben geïnvesteerd en de initiatiefnemers die hebben doorgezet. Dit initiatiefvoorstel is stond stand gekomen met de PvdA Gelderland, SGP Gelderland, GroenLinks Gelderland, PvdD Gelderland en uiteraard D66 Gelderland.