Coalitie behoedt EBS voor maximale boete

Flevoland lijkt eindelijk boetes te overwegen tegen busbedrijf EBS. Maar serieuze consequenties voor het miljardenbedrijf blijven uit. Coalitiepartijen BBB, VVD, PVV en ChristenUnie verworpen gisteren een D66-motie om de maximale boete op te leggen

Beeld: D66 Flevoland

Even terug

De problemen bij busbedrijf EBS, een dochteronderneming van miljardenbedrijf Egged, is niemand in Flevoland ontgaan. Wat begon met rooskleurige beloftes over de nieuwe dienstregeling per december 2023, werd al snel een aaneenschakeling van personeelstekorten en hoge rituitval.

De inzet van de provincie Flevoland om EBS hierop aan te spreken was tot nog toe onvoldoende. Weliswaar kwamen er in samenwerking met het busbedrijf verbeterplannen en een tijdspad, maar daar konden uiteraard alle betrokken partijen zich in vinden. Logisch dat iedereen snel verbetering wil zien.

Over de échte vragen werd door de Flevolandse Gedeputeerde Staten maar weinig gesproken, namelijk: hoe kon het onder het toeziend oog van de provincie zo erg misgaan en hoe wordt EBS verantwoordelijk gehouden voor haar wanprestaties?

Interpellatiedebat

Om deze redenen vroeg D66, samen met ChristenUnie, CDA, VVD en BBB een interpellatiedebat aan met verantwoordelijk Gedeputeerde De Reus. Deze vond woensdag 28 februari plaats.

Het begin van de vergadering leek op een herhaling van zetten. De Gedeputeerde gaf weliswaar toe dat de provincie bij in de aanloop naar december kritischer had moeten zijn, maar deed het opleggen van boetes af als “stoerdoenerij”.

In de loop van de vergadering bleek dat Gedeputeerde De Reus wél aanstuurt op boetes. Over de precieze inzet wilde hij niet veel kwijt.

Wat D66 betreft is er maar één goede inzet. Gezien de omvang van het probleem moet Flevoland gebruikmaken van de maximale boete die de provincie kan opleggen. We hebben niet voor niets een boeteclausule opgenomen in de afspraken met EBS.

Fractievoorzitter Tiko Smetsers: “Als dít geen aanleiding geeft tot de maximale boete, wat dan wel? Het opleggen van zo’n boete is geen stoerdoenerij, maar simpelweg de zakelijke consequentie van het niet nakomen van de afspraken.”

Weggestemd

Toch hebben coalitiepartijen BBB, VVD, PVV en ChristenUnie onze motie weggestemd. D66 vindt dat niet uit te leggen richting de kiezer: niet alleen zijn zij de dupe van ondermaats OV, maar krijgen er ook nog weinig voor terug. Smetsers: “elke euro die de provincie niet als boete oplegt aan EBS is een euro minder voor Flevoland en een euro meer voor een internationaal miljardenbedrijf.”

D66 blijft de ontwikkelingen rondom EBS kritisch volgen. Wat ons betreft bestaat het pad naar verbetering niet alleen uit beloftes maken over de toekomst, maar ook uit rekenschap geven voor het verleden.