Drie zetels voor D66 Gemeente Epe

D66 is bij de gemeenteraadsverkiezingen met een extra zetel beloond door de inwoners van de gemeente Epe. Daarmee komt D66 voor het eerst met drie zetels in de gemeenteraad.

Bijzondere uitslag

“Hoewel het natuurlijk al een fantastisch gegeven is dat we het vertrouwen van bijna 2000 inwoners hebben gekregen, is er écht iets heel bijzonders, unieks aan de hand.”, vertelt lijsttrekker Hans de Goede.

“Onze nummer twee op de lijst, Annemiek van Loon, is persoonlijk verantwoordelijk voor bijna de helft van de stemmen op onze partij. Bijna anderhalve zetel. Annemiek laat daarmee acht van de negen lijsttrekkers in Epe ver achter zich. Ook mij. Petje af!”

Beeld: D66 beeldbank

Het Annemiek effect

Het is vaak zo dat de eerste dame op de lijst veel stemmen trekt. Volgens Hans is dat nu niet de hoofdreden en is hier echt sprake van het ‘Annemiek-effect’.

“Annemiek heeft dit volledig aan zichzelf te danken. Ze heeft de laatste vier jaar zoveel inzet getoond én inhoudelijk veel werk verzet op diverse dossiers op het gebied van ruimtelijke ordening en natuur. Hierdoor is ze erg zichtbaar geweest. Ook heeft ze veel bewustwording gecreëerd op het gebied van duurzaamheid en het bewaken van onze prachtige groene en blauwe omgeving. Ook laat ze zelf op een heel eigen wijze zien wat participatie hoort te zijn: ze luistert goed en gaat in gesprek met onze inwoners.

Op deze thema’s hebben we ook nog eens onze campagne ingezet en het is dan ook volkomen terecht dat zoveel mensen hun vertrouwen aan Annemiek hebben gegeven.”

Wat vindt Annemiek er zelf eigenlijk van?

“Apetrots natuurlijk! Binnen de raad was ik natuurlijk toch een beetje een buitenbeentje. Het fietsende raadslid met erg inhoudelijke betogen over boombehoud, duurzaamheid en waterbeheer. De kiezer heeft dit dus duidelijk wel opgepakt. Het geeft me de bevestiging dat deze onderwerpen door onze inwoners wel degelijk belangrijk worden gevonden. En natuurlijk scheppen al deze stemmen ook de verplichting om vooral door te gaan. Daar hoef ik overigens niet lang over na te denken.”

Voor D66 gemeente Epe zullen voor de komende raadsperiode Hans de Goede, Annemiek van Loon en nieuwkomer Nathalie Doorn zitting nemen in de gemeenteraad van Epe.