De gemeentebegroting 2022-2025: versterken van sociaal beleid én een investeringsagenda

Het is tijd om te oogsten: er is en wordt een succesvolle lobby gevoerd op het zorgdomein en de gemeentefinanciën. De stad wordt veiliger, socialer en groener. Er zijn grote stappen gezet in het sociaal domein, de Transformatie werpt zijn vruchten af. De werkgelegenheid ontwikkelt zich goed en we komen veerkrachtig uit de coronacrisis. Daarnaast hebben we de afgelopen tijd veel subsidiegelden en fondsen binnen gehaald. De nieuwe coalitie kan na maart 2022 aan de slag.

Balans opmaken

Na opnieuw 4 jaar stadsbestuur kan D66 de balans opmaken met de coalitiepartners. De eerste jaren stonden in het teken van bezuinigen, evenals de jaren daarvoor. Om het sociale domein te sparen leverde het fysieke domein in. En dat betekende dat plannen werden ontwikkeld, maar nog niet konden worden uitgevoerd. Daar komt nu verandering in.

Plannen maken

De laatste twee jaren staan in het teken van de uitbraak en bestrijding van het Coronavirus en waren voor iedereen die woont, werkt en leeft in Enschede een bijzondere periode. De coalitie heeft de mensen die hard werden geraakt door Covid-19 zoveel mogelijk geholpen. Zowel medisch als economisch. Het virus zal definitief onderdeel uitmaken van ons leven.
Om onze inwoners, organisaties en bedrijven te steunen hebben we tijdens de crisis plannen gemaakt om de stad er bovenop te helpen, die zijn nu meegenomen in de begroting. Dat betekent dat zowel het sociale beleid wordt versterkt als de structuur van de stad.

Sociaal Beleid

De transformatie in het Sociale Domein begint vruchten af te leveren. Deze begroting zet stevig in op Kansengelijkheid en de LEA. Daarnaast wordt het beleid van Rondkomen met je inkomen doorgezet. En vele andere acties die hun uitwerking hebben in het sociale terrein zijn in de begroting opgenomen. Zoals de speeltuinen die een budget krijgen om in hun onderhoud te voorzien. De wijken Twekkelerveld en Hanenberglanden die worden verbeterd en ook vergroening staat op de agenda. Voor de binnenstad wordt een actieplan gemaakt om de structuur te versterken. De clustering van de sportvelden staat op de agenda. Ook bed/bad/brood is weer geregeld voor het komende jaar. Er worden bovendien meer BOA’s ingezet. En de vernieuwing van het Volkspark is in de begroting meegenomen.

Investeren

We zetten in op het creëren van banen, het versnellen van de woningbouw en het versterken de toekomstbestendigheid van onze binnenstad en woonwijken. Dat doen we met een strategische investeringsagenda, die bestaande plannen sneller uitvoert en waaraan nieuwe plannen kunnen worden toegevoegd. Denk daarbij aan de Spoorzone Hengelo-Enschede, Kennispark, Centrum-kwadraat, de Kop, Eschmarkerveld en Cromhoff. Deze plannen dragen bij aan het aantrekken en vasthouden van talent en doorstroming en betaalbaarheid op de woningmarkt.

Groeien

Met deze begroting bieden we de stad ook de mogelijkheid om de komende jaren onze middelen maximaal te (blijven) richten op de groei van de stad en de ambities die daarbij horen.

Middelen groeien

Daarnaast heeft het extra geld dat de gemeente de komende jaren van het Rijk ontvangt voor de jeugdhulp ook een positief effect op de begroting. Het geld dat gereserveerd was om de voorziene tekorten op de jeugdhulp te dekken, kan nu worden ingezet om extra te investeren in de stad.

De nieuwe coalitie

Omdat er nog geen zicht is op een nieuw kabinet, geeft de begroting nog onvoldoende zekerheid voor de langere termijn. Dat is de reden dat we ons in de begroting vooral richten op de jaren 2022 en 2023. Daarbij is het essentieel dat voor 2022 de begroting sluitend is. Voor de lange termijn is het wachten op het regeerakkoord. De verwachting is dat er meer middelen beschikbaar komen. Zoals door het proces van de herijking van de rijksmiddelen. Dat geeft de nieuwe coalitie in Enschede (na maart 2022) de kans om waar het nodig is bij te sturen en nieuw beleid te ontwikkelen.