Nieuwe raad beedigd – acht D66 raadsleden van start

Acht D66’ers nemen vanaf vandaag plaats in de Haagse gemeenteraad. Naast lijsttrekker Robert van Asten en zittende raadsleden Dennis Groenewold, Marieke van Doorn en Marije Mostert worden er ook vier nieuwe raadsleden beëdigd: Caroline Verduin, Yousef Assad, Andrew van Esch en Joren Noorlander. Van Asten: “Na een fantastische verkiezingsuitslag hebben we ook een fantastisch team. Samen gaan we Den Haag groener, kansrijker en veiliger maken”.

Lijsttrekker Robert van Asten zal in de fractie plaatsnemen als fractievoorzitter. De voltallige fractie stemde daar eerder deze week mee in. Daarnaast is Van Asten nog wethouder totdat er een nieuw college is gevormd. De fractie stemde ook in met Marieke van Doorn als vicefractievoorzitter. Van Doorn neemt daarnaast ook de portefeuilles wonen, toegankelijkheid en democratie op zich. De geboren en getogen Scheveninger Dennis Groenewold zal zich focussen op zijn geliefde Scheveningen en alle zaken die daar spelen. Daarnaast zal hij zich bezig houden met de Haagse economie en met de grote hoeveelheid monumenten en erfgoed dat de stad rijk is. Marije Mostert zal zich, net als in de voorgaande periode, onder andere focussen op zorg, welzijn, maatschappelijke opvang, emancipatie, LHBTI+’ers en vluchtelingen. Ze zal zich ook nadrukkelijker bezig houden met de veiligheid in Den Haag.

Klimaatduo Verduin en Assad
Nieuwkomer Caroline Verduin zal zich verdiepen in het Haagse onderwijs en de sportwereld. Als half-Poolse heeft ze een bijzondere connectie met de vele arbeidsmigranten die in Den Haag wonen en daarom vallen arbeidsmigranten ook onder haar portefeuille. Daarnaast vormt ze samen met Yousef Assad een sterk duo op klimaat. De twee nieuwe raadsleden zijn beide op hun eigen manier experts op dit gebied; Verduin vanuit de Tweede Kamer als beleidsmedewerker en Assad als voormalig vicevoorzitter van de Jonge Klimaatbeweging. Verder neemt Assad, die naast raadslid ook student fiscaal recht is, financiën voor zijn rekening.

Nieuw maar ervaren
Andrew van Esch is nieuw als raadslid, maar heeft in de afgelopen periode al warm kunnen draaien als fractievertegenwoordiger. Van Esch helpt nieuwkomers met het vinden van werk en daarmee een nieuwe toekomst in Den Haag. Dat komt nu samen in de portefeuilles sociale zaken en werkgelegenheid en internationale zaken. Daarnaast neemt hij ook cultuur en media op zich. Ook Joren Noorlander neemt de nodige ervaring mee. Hij heeft veel kennis van stedenbouwkundige ontwikkelingen en de omgevingswet, wat goed van pas komt in zijn portefeuille met daarin onder andere ruimtelijke ontwikkeling, de Binckhorst, het Central Innovation District (CID) en de omgevingswet.

tekst gaat door onder foto’s

Fractievertegenwoordigers
Naast een fractie van acht raadsleden levert D66 ook twee kersverse fractievertegenwoordigers. Zij kunnen in de commissies het woord voeren, maar hebben geen stemrecht in de raad zelf. Peter Mekers zal zich onder andere focussen op wonen, waar zijn grote kennis van het woondossier goed van pas zal komen. Demi van Wijk zal zich bezig houden met alles dat met jongeren en studenten te maken heeft: het studentenleven, uitgaan, jeugdzorg, studentenhuisvesting en MBO, HBO en universitair onderwijs.

Kennis van zaken, hart voor de stad
Fractievoorzitter Robert van Asten is trots op de nieuwe fractie. “We laten echt zien wat wij als D66 in huis hebben: een divers team van jonge talenten en ervaren politici. Een hechte groep mensen met kennis van zaken en hart voor onze mooie stad. We hebben in de afgelopen jaren heel veel voor de stad kunnen doen met zes raadsleden. Nu we naar acht raadsleden zijn gegroeid kunnen we nog duidelijker ons progressieve geluid laten horen. Samen gaan we Den Haag groener, kansrijker en veiliger maken”.