Haagse jongeren sneller en actiever betrokken bij toekomstige aanpak corona

Beeld: fauxels

Jongeren moeten sneller en actiever worden meegenomen bij de aanpak van een eventuele volgende coronagolf. Dat wil D66-raadslid Marije Mostert. “Het is goed dat er een jongerenadviesraad komt, maar 2023 is te laat. Eventuele volgende coronamaatregelen hebben zo’n grote impact op de levens van jongeren, dat ze er ook eerder al over moeten kunnen meepraten”.

Haags jongeren OMT

Jongeren werden bovengemiddeld hard geraakt door de coronamaatregelen. Drie op de vier jongeren had mentale klachten, tegen iets minder dan de helft van de ouderen. Na gesprekken met Haagse jongeren presenteerde D66 een actieplan om jongeren uit de coronacrisis te helpen. Een van de belangrijkste punten uit dat plan was het oprichten van een jongeren OMT. Hierin kunnen Haagse jongeren zelf actief meepraten en meedenken over de crisis en welke impact dat heeft op hun leven.

Jongeren verdienen het
om mee te praten

Het college was enthousiast over het plan en nam het idee van een jongeren OMT over. Deze jongerenadviesraad zou in 2023 moeten starten. Initiatiefneemster Marije Mostert: “Het is goed dat de jongerenadviesraad er komt, maar 2023 is te laat. Corona is nog niet weg en er is een kans dat de ziekte nog dit najaar weer opleeft”. Samen met VVD, PvdA en CDA heeft D66 ervoor gezorgd dat de gemeente eerder met jongeren om tafel gaat. “We moeten niet weer dezelfde fouten maken als het verleden”, zegt Mostert. “Jongeren verdienen het om mee te praten over hun leven”.