Brede, diverse coalitie van zes partijen start onderhandelingen

Beeld: Dienst Stedelijke Ontwikkeling (Willem Vermeij) – Haags Gemeentearchief 2

Een brede en diverse groep van zes partijen starten onderhandelingen voor een nieuwe coalitie in Den Haag. Dat gebeurt op advies van verkenner Arie Slob. De verkennende gesprekken tussen D66, GroenLinks, PvdD, PvdA, CDA en DENK waren hoopgevend en gaan daarom nu een nieuwe fase in. “Dit zijn de eerste stappen van een vernieuwende en open coalitie van zand en veen”, zegt D66-fractievoorzitter Marieke van Doorn.

Diverse coalitie

Onder leiding van Arie Slob zijn er een aantal verkennende gesprekken geweest. Deze bleken zodanig hoopgevend dat de partijen, op advies van de verkenner, nu starten met onderhandelingen over een nieuwe coalitie. “Aan tafel zit een brede groep partijen die zowel zand als veen vertegenwoordigen”, zegt fractievoorzitter Marieke van Doorn. “We zijn even divers als Den Haag zelf”.

Snel en slim

D66 hoopt dat de verschillende partijen samen vaart kunnen maken. “Het huidige akkoord bevat goede plannen die al worden uitgevoerd. PvdD en DENK hebben op hun beurt ook goede, vernieuwende ideeën”, zegt Robert van Asten. “Als we die combineren kunnen we snel en slim tot een sterk akkoord komen”.

Open bestuur

Naast snelheid is ook openheid van groot belang. Van Doorn: “D66 heeft gedurende de verkenningen altijd een open houding aangenomen en een hand uitgestoken naar andere partijen. Samen willen we werken aan een nieuwe bestuurscultuur waarin de raad niet elkaar tegenwerkt, maar samenwerkt. Alleen dan bouwen we aan een betere toekomst voor Den Haag en al haar inwoners”.