Het akkoord uitgelicht: het lerarentekort aanpakken met het docentenfonds

Beeld: Sabastiaan Nederhoed

Het nieuwe akkoord van de brede coalitie van D66, GroenLinks, PvdD, PvdA, CDA en Denk staat boordevol ambitieuze ideeën. Daarom lichten we een paar plannen uit, zoals het docentenfonds waarmee we het lerarentekort willen aanpakken

“Elke ochtend is het weer spannend. Want er hoeft maar één docent zich ziek te melden, en dan moet ik een hele klas naar huis sturen. Dat is de tragische werkelijkheid van het lerarentekort in onze stad”, vertelt Caroline Verduin, woordvoerder onderwijs die met haar scholentour door heel Den Haag trekt om docenten te spreken. “En het lerarentekort is het grootst waar kinderen al het meest kwetsbaar zijn en de grootste achterstanden hebben, zoals in Laak en Escamp”.

Daarom staat het docentenfonds in het coalitieakkoord, een idee dat al eerder is geopperd door D66 en PvdA. De gemeente start een pilot waarin de gemeente een beurs beschikbaar stelt voor 50 PABO-studenten. We helpen deze studenten hun studie te betalen en maken zo de drempel naar het onderwijs een stuk lager. In ruil voor deze beurs committeren deze toekomstige leraren zich aan het Haagse onderwijs. Verduin: “Zo hopen we veel meer toekomstige docenten over die drempel heen te trekken en echt voor de mooiste baan die er is te kiezen. Goed voor de PABO-studenten, maar vooral goed voor al die kinderen die nu te vaak weer naar huis worden gestuurd”.

Meer leren over onze onderwijsplannen?
Alle hoogtepunten op het gebied van onderwijs en kansengelijkheid staan hier

Meer plannen voor docenten Naast het docentenfonds gaan we door met de realisatie van een nieuwe, in Nederland unieke, Haagse universitaire lerarenopleiding. Die is dubbelgraads en gericht op de uitdagingen van lesgeven in een grote stad.