Onderwijs, cultuur en de bieb in het nieuwe coalitieakkoord

Den Haag heeft een nieuwe coalitie met een nieuw akkoord! Samen met GroenLinks, PvdD, PvdA, CDA en Denk vormt D66 een brede coalitie die vol nieuwe energie aan de slag gaat. Niet alleen is het ons gelukt om het akkoord in record tempo te schrijven, maar het staat ook bol van de ambitieuze plannen, bijvoorbeeld op het gebied van onderwijs, cultuur en de bieb

Lees hier de hoogtepunten:

Docentenfonds We komen met een pilot voor het docentenfonds, waarin we budget beschikbaar stellen  voor een beurs voor circa 50 nieuwe PABO-studenten die na afronding van hun studie een aantal jaar in Den Haag moeten lesgeven
Rijke schooldag We introduceren de Rijke Schooldag met het aanbieden van gezonde voeding (bijvoorbeeld schoolontbijt) en verlengde schooldagen;

HAVO/VWO in Zuidwest Er komt een HAVO/VWO-school in Zuidwest. Zo hoeven kinderen niet meer hun wijk uit om onderwijs op hun niveau te krijgen
Bieb voor iedereen We openen nieuwe wijkbibliotheken in Benoordenhout en Mariahoeve en de bibliotheek in Moerwijk wordt permanent. Verder onderzoeken we de mogelijkheid van een vestiging in Spoorwijk. Bestaande bibliotheken worden beter onderhouden en vernieuwd. Tot slot kijken we waar we openingstijden van bibliotheken kunnen verruimen
Taalachterstanden aanpakken We pakken laaggeletterdheid en taalachterstanden aan.
Samenwerken met universiteiten We bevorderen het samenwerkingsverband tussen de universiteit van Leiden met TU Delft en de Erasmus Universiteit.
Universitaire lerarenopleiding We gaan door met de realisatie van een nieuwe, unieke, Haagse universitaire lerarenopleiding, die dubbelgraads en gericht is op de uitdagingen die lesgeven in de grote stad.
Meer geld voor cultuur Er komt extra geld voor de kleine en middelgrote culturele instellingen omdat we vinden dat laagdrempelige cultuur in de wijken van belang is. Ook verhogen we het budget van het Kunstenplan. We stellen extra budget beschikbaar voor culturele evenementen in de wijken;
Culturele broedplaatsen We geven broedplaatsen, oefenruimtes voor (pop)muziek een stimulans. Door de inzet van de broedplaatsmakelaar wordt vraag naar en aanbod van betaalbare werkruimten voor broedplaatsen op elkaar afgestemd
Museumkwartier We streven naar de versterking van het Museumkwartier door de herontwikkeling van het gebouw van de voormalige Amerikaanse Ambassade tot Eschermuseum. Met de verbouwing van het Haags Historisch Museum investeren we in het tentoonstellen van onze Haagse geschiedenis en de aantrekkelijkheid van de binnenstad.
Slavernijverleden We vinden het belangrijk dat we verhalen en geschiedenis van het koloniale- en slavernij verleden blijven delen. In 2024 komt er een herdenkingsmonument op het Lange Voorhout